Vis enkelt innlegg
Gammel 19-03-12, 00:42   #36
Vegard L
Medlem

Medlem siden: Nov 2010
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Hvilke celler i kroppen vår MÅ ha karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Her sier Vegard: Kroppen har et absolutt minimumsbehov for glukose, da vev som hjernen og nervesystemet, blodceller og delvis nyrene er avhengig av glukose som energikilde.

Skulle ønske han ville spesifisere dette nøyere...

Jeg ser ikke hvordan det er så interessant at jeg skal spesifisere dette nøyere. Faktum er at en del celler i hjernen og sentralnervesystemet er avhengig av glukose som energikilde, og det samme er de røde blodcellene og noen celler i nyrene. Det er derfor vi har den livsviktige funksjonen som heter glukoneogenese.

Nøyaktig hvilke av disse cellene som trenger glukose er i mine øyne ganske uinteressant, da det viktige er at det er en del celler som trenger glukose for å leve.

Vi trenger fremdeles ikke å putte karbohydrater i munnen for å dekke dette behovet, da vi kan lage det selv. Dette er det eneste som er vesentlig i denne diskusjonen