Vis enkelt innlegg
Gammel 16-03-12, 12:56   #13116
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av amritam, her.

Ja, hvis hun har dokumentasjon fra fastlegen, så bør det jo gå bra.

Hvis det er veldig dyrt i Norge så kan det kanskje være en ide å bestille det fra et EU-land senere. Så lenge det ikke er reseptbelagt i avsenderlandet og det er innenfor EU, skal det gå greit gjennom tollen (fortsatt med begrensninger på mengder).

Attest fra fastlege er ikke nok det kommer ann på hvor det kjøpes og om man får det tilsendt eller tar med selv. Melatonin er klassifisert som legemiddel og følgende gjelder:

Sitat:

Innførsel fra EØS-området ved forsendelse er tillatt så lenge varen er lovlig innkjøpt i anskaffelseslandet og mengden ikke overstiger tre måneders forbruk. Innførsel ved forsendelse fra land utenfor EØS-området er ikke tillatt.

For reisende er det tillatt å medbringe legemidler til Norge inntil ett års forbruk fra et EØS-land, og inntil tre måneders forbruk ved innreise fra land utenfor EØS.

Det er også ulike regler for innførsel avhengig av om varen anses som et legemiddel, dopingmiddel, kosttilskudd, etc. Det finnes mange varer som omsettes som kosttilskudd i utlandet, men som i Norge defineres som legemiddel. Det er hvordan varen klassifiseres etter norsk lovgivning som er avgjørende, ikke hvordan varen er klassifisert i avsenderlandet.

Kilde: toll.no

Lovlig innkjøpt vil si over disk hos en godkjent forhandler, kvittering må kunne fremvises. Dette vil også gjelde dersom man tar med seg når man er ute på reise, så kjøp for all del hos en anerkjent drugstore i USA, kun for 3 mnd forbruk og spar kvitteringen i tilfelle man blir stoppet.

Meg bekjent er all Melatonin(-preparater) nå reseptbelagt i hele EU/EØS, mener at det er få eller ingen land som selger dette over disk lengre. Grunnen til det er at det er stilt store spørsmål ved bruk av melatonin over lang tid.

Se også den tråden jeg har startet her

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose