|
Sv: Lavkarbo - ødelegge formen?
Opprinnelig lagt inn av Snuppe09, her.
Jeg har til nå spist lavkcal og trener opptil 6 ganger i uka (dvs kanskje 8 timer til sammen) + at jeg går/sykler hver dag frem og tilbake til barnehagen med snuppa!
Har nå kommet i super form, men kiloene sitter jo på (ser at jeg har fått muskler da). Men vil det være synd for formen å hoppe over på lavkarbo?
Har du spist lavkalori fram til nå OG trent hver dag (så godt som), bør du være forberedt på at du kanskje kan gå opp et par kilo når du går over til lavkarbo. Dette fordi du har reelt sultet kroppen din fram til nå, og med et bedre matinntak vil kroppen muligens spare litt på energien den mottar. Dette ER inviduelt, men greit og huske på. Dette vil gå seg til når kroppen skjønner at den vil få nok næring - og er du reelt overvektig vil du sannsynligvis gå ned i vekt/fettmasse.
Det er også store variasjoner i reaksjon på formen etter omlegging til lavkarbo. Vær forberedt på at litt lavere intensitet og litt kortere treningsøkter de første to ukene kan være greit, kroppen må lære seg å hente energi fra fett, og det tar litt tid. Du kan risikere og gå i bakken om du overdriver... Sørg for å spis til du blir ordentlig mett de første ukene, slik at du hjelper kroppen med energiinntaket.
Noen opplever å bli svært utholdende, men ikke så kjappe, andre kjenner ingen forskjell.
Noen får superenergi på veldig lite karbohydrater, andre må litt opp i inntak av kh for optimal form. Dette må du regne med å bruke litt tid på å finne ut av, gjerne noen måneder. Vær tålmodig, lær deg om hvordan kroppen fungerer på lavkarbo og sørg for at den får den næringen den trenger fra et variert lavkarbokosthold i mellomtiden 
Drit i vekta, og bruk målebånd. Det finnes uttallige eksempler på at mennesker med samme BMI kan se tjukk eller fit ut, avhengig av fett- og muskelmasse, og dette plukker ikke vekta de opp! Bruk målebånd og klær som mål - i tillegg til et objektivt blikk i speilet nå og da 
Mens kroppen på lavkalori ofte vil redusere muskelmassen i tillegg til fettmassen pga for høyt karbohdyratinntak ikke vil få i gang så effektiv fettforbrenning, vil et lavkarbokosthold der man sørger for at kroppen får den næringen den trenger, samtidig som det lave kh-inntaket gjør at fettcellene i større grad kan frigjøre energi til bruk, i større grad beholde muskelmassen på vei ned i fettmasse. Du sulter ikke lengre altså - men du utnytter kroppens kjemi og hormoner ved å åpne opp for i større grad bruke fett som energi 
Ta en tur innom nybegynnertråden jeg linker til i signaturen min, og vil du lære mer om trening og lavkarbo har bla Bjørn Ferry og Kenn Hallstensen (kostholdsansvarlig for odd grenland og strømsgodset) gitt ut en bok som akkurat omhandler lavkarbo og trening. Du finner mer om den her.
|