Vis enkelt innlegg
Gammel 12-03-12, 23:51   #33
Bestemamma
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 64
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Hvilke celler i kroppen vår MÅ ha karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Antyder du at jeg "ikke har lest en del"?
Tenkte du ville ha litt mer objektive informasjonskilder jeg. Et leksikon (et skikkelig altså) er vel en god del bedre enn wikipedia?

Men denne er bedre da Den stoler jeg iallefall på og den er absolutt pro-lavkarbo...

Klippet fra s. 23 i artikkelen:
"Pedersen og medarbeideres uttalelse om at < 100g karbohydrat/dag gir visse
forstyrrelser i stoffskiftet, synes å gjengi en feilaktig teori. Hjernen trenger normalt
200 g sukker/dag, men 2/3 av dette kan erstattes med ketonlegemer i tillegg til små
mengder sukker som kroppen kan lage selv ved glukogenese. Slik kan kroppen lett
skaffe de 60 – 70 g sukker som trengs. Ketonlegemene produseres når fett gjøres
om til energi, hvis vevene ikke kan nyttiggjøre seg glukose. Det er derfor ikke riktig
at man må ha karbohydrater i kosten. Karbohydrater er ikke essensielt for
overlevelse, slik som protein og fett. Samtlige karbohydrater som kroppen trenger
kan den selv produsere fra protein eller fett"

Huffda, trampet rett i klaversalaten jeg nå... Neida, jeg mente ikke at du ikke har lest.Muligens vi ikke har lest alt det samme, men jeg fikk litt sjokk av disinfoen hos Store Norske og trodde du trodde på den, men nå ser jeg at du bare tullet med meg....Pjuh..

MYE bedre den du kom med sist der ja...

Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat