Vis enkelt innlegg
Gammel 12-03-12, 10:31   #13
LenaBeatrice
Seniormedlem

LenaBeatrice sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 54
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Hvilke celler i kroppen vår MÅ ha karbohydrater?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Men igjen - glukose er et karbohydrat...

Er vi enige i at kroppen må ha glukose (= karbohydrat) i blodbanen for å fungere, men at den kan danne dette selv hvis leveren fungerer som forventet i et friskt menneske?

Kroppen må ha karbohydrat i form av glukose, men hverken glukose eller andre karbohydrater er essensielle stoffer. Da tenker jeg på samme måte som vi bruker uttrykket essensielle om fettsyrer og aminosyrer: noen - de esensielle - må faktisk inntas, andre kan dannes selv dersom vi gir kroppen råvarene. Begge typer (esensielle/ikke-essensielle) er nødvendige for en fungerende kropp, men kun essensielle må hentes gjennom å innta identiske stoffer i kostholdet.

Ja, glukose er et karbohydrat, og ja, kroppen vår trenger til en viss grad glukose, dog ikke i så store mengder som vi har fått lære tidligere. Og glukose/karbohydrat er ikke essesnielt, i den forstand at vi må spise det.

Saken er vel den at det kan være litt "uheldig" å skrive at kroppen trenger karbohydrater, for så fort vi sier det så er det veldig mange som med en gang kobler det til at vi MÅ spise karbohydrater. Det er faktisk veldig mange som ikke vet at kroppen produserer glukose selv, uten at vi spiser karbohydrater.

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat