Vis enkelt innlegg
Gammel 11-03-12, 08:38   #13054
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia, her.

Ja, jeg ser jeg har feil. Heldigvis. Sjekka opp litt mer, og fant denne saken. Så så lenge det ikke er klassifisert som legemiddel her til lands, så er det altså greit å kjøpe det, selv fra utenfor EØS. Hurra, hurra!

Husk bare at skal du bestille utenfor EØS-land, som f.eks Iherb, må ikke dosering oppgitt på boksen/innholdet per pille/dose overstige det som står i "Forskrift om kosttilskudd", da blir det stoppet.

Bestiller man fra EØS-land kan man ta inn kosttilskudd med større doser såfremt det er lovlig omsatt i EØS/EU og man ikke tar med seg mer enn 3 måneders forbruk.

Dette gjelder IKKE det som er klassifisert som medisiner. Enkelte kosttilskudd som vitaminer er klassifisert som medisiner dersom de er "sterke" som f.eks D-vitaminer på 10 000 IU.

Jeg forstår godt at Tollvesenet er strenge for det finnes mange direkte farlige kosttilskudd der ute. Folk har fått varige men av å bruke det som blir solgt som "bra" vare. Det finnes også lovlige tilskudd fra useriøse forhandlere som inneholder tungmetaller, forurensninger med mer. Mange kjøper også medisiner på nettet og driver med egenmedisinering. Ikke særlig smart samt at mye av det som er på nettet er piratprodukter. Tror ikke dette handler om å innskrenke handelsfriheten men å stoppe innførsel av det som kan være potensielt farlig. Problemet er at myndighetene her i landet har så veldig lave anbefalte dagsdoser på kosttilskudd og dermed får vi begrensninger i hva vi kan kjøpe. Ellers er jo grensa på 200 kr helt tullete, men det er en helt annen diskusjon.

Sist redigert av Lillemy71 : 11-03-12 kl 12:50.
Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose