Vis enkelt innlegg
Gammel 11-03-12, 01:32   #13047
Glorfinia
Medlem

Glorfinia sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 42
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ellers er det jo fortsatt mulig å bestille fra iherb, så lenge man passer på mengdene?!

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Hvordan er det egentlig med å bestille kosttilskudd fra iherb? Er det greit så lenge det er innenfor lovlige doser? Jeg synes det er vanskelig og uoversiktlig, og aner ikke hvordan dette ligger an når man bestiller fra statene ...

Hos toll.no står det følgende:

Sitat:

Innførsel fra EØS-området ved forsendelse er tillatt så lenge varen er lovlig innkjøpt i anskaffelseslandet og mengden ikke overstiger tre måneders forbruk. Innførsel ved forsendelse fra land utenfor EØS-området er ikke tillatt.

Dette gjelder legemidler, men jeg tolker det dithen at kosttilskudd går under den definisjonen. Dermed har vi ikke lov til å handle slik fra iherb. Men det kan jo hende jeg tar feil.

Opprinnelig lagt inn av Huldr, her.

Ja, det er ganske vanvittig at man ikke skal få ta kosttilskudd i de mengder som faktisk trengs! Dette er jo en sak i EU også, det har lenge vært fremmet et forslag om å forby mye av urter og kosttilskudd, slik vil man ta fra folk muligheten til å holde seg friske på naturlig vis slik at vi må ty til medikamenter for å undertrykke kroppens varselmekanismer ... Men det har vært et motpress fra forbrukerne og det vil kanskje ikke gå igjennom (skriv gjerne under her).

Hvordan i all verden kan de begrunne å forby urter og kosttilskudd? En ting er lobbyvirksomhet fra store selskaper som vil selge "medisin", men de kan vel ikke få gjennom et vedtak som det uten en særdeles god begrunnelse? Jeg mener, de som sitter i organene som avgjør dette vil vel holde seg friske sjøl?