Vis enkelt innlegg
Gammel 10-03-12, 14:48   #330
Tarato
Seniormedlem

Tarato sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Heisann. Det er ingen faste veiedager i tråden Titti; hver og en veier seg når det passer. Jeg velger fredager ut fra hvordan uka mi ser ut. Glemte det i går, og kunne gjerne ha glemt det i dag også. Oppgang siden tidligere i uka. Liker ikke, men vet av erfaring av lange dager med sein middag og lite/ingen trim gir slikt utslag. Heldigvis greide jeg å stå av den verste migrenen som kommer med slike perioder, så nå har jeg bare "litt"

Målet mitt er å komme under 70 kilo, og minimum ned til 72. Utfordringen min er ikke å nå målet, men det å i det hele tatt gå ned . Derfor har jeg satt meg noen andre - og for meg smarte - mål:

• ikke spise for mye og ikke for fort (henger sammen...) - altså nyte maten
  • ikke småspise lavkarbomat(heller se på hvorfor jeg gjør det)
  • ikke spise mat jeg ikke tåler (er allergiker)
  • redusere stressfaktorer i hverdagen; nyte livet mer. Minne meg selv på å ta 10 min hver dag med mental timeout; slappe godt av, puste rolig med magen og tømme tankene (fort å glemme..)
  • overbevise meg selv om at 30 minutter med frisk luft hver dag er bra og verdt å prioritere
  • drikke minimum 1 liter vann hver dag og ett glass iskaldt vann før alle måltid
  • få nok søvn (helst 8 t søvn/hvile hver natt)
Smarte mål fordi: de er Spesifikke, Målbare, gir Anerkjennelse til meg selv, de er Realistiske og avgrenset i Tid og kan Evalueres hvis det trengs.

Og så tror jeg at ved å ha disse i panna framfor vektfokus så går vekta ned. Bonus kan man si...

Det er lenge siden jeg minnet meg selv på disse leve-helse-reglene, og det var på tide å gjøre det. En del gjør jeg nå uten å tenke mer over det, andre hadde jeg helt glemt. Særlig det med 30 min frisk luft og metal time-out...

Måtte inn og legge til litt, for rett etter at jeg skrev disse ordene fant jeg denne siden på nettethttp://www.zuna.no/2012/01/28/30-enk...-et-bedre-liv/ Jeg tror jeg bør skrive den ut og henge den på et dertil egnet sted....

1. Ta en 10-30 minutter spasertur hver dag. Og mens du går; smil!
2. Sitt i stillhet i minst 10 minutter hver dag.
3. Sov i 7 timer.
4. Lev med de tre E-ene – Energi, entusiasme og empati.
5. Lek mer.
6. Les flere bøker enn du gjorde året før.
7. Ta deg tid til å praktisere meditasjon og yoga.
8. Vær sammen med mennesker over 70 år og under 6 år.
9. Drøm mer mens du er våken.
10. Drikk rikelig med vann.

You should sit in meditation for twenty minutes a day– unless you’re too busy; then you should sit for an hour. –Old Zen adage

11. Prøv å få minst tre personer til å smile hver dag.

12. Ikke kast bort dyrebar energi på sladder.
13. Ikke ha negative tanker om ting du ikke kan kontrollere. Bruk energien din på nuet.
14. Innse at livet er en skole, og at du er her for å lære.
15. Smil og le mer.
16. Livet er for kort til å kaste bort tid på å hate noen. Ikke hat andre.
17. Ikke ta deg selv så alvorlig. Ingen andre gjør det.
18. Du trenger ikke å vinne hver eneste diskusjon. Bli enige om å være uenige.
19. Ikke sammenlign ditt liv med andres. Du har ingen anelse hva deres reise handler om.
20. Bare du er ansvarlig for din egen lykke.
21. Tilgi alle for alt.
22. Hva andre folk tror og mener om deg, er ikke din sak.
23. Uansett hvor god eller dårlig en situasjon er, så vil ting endre seg. Ingenting varer evig.
24. Din jobb vil ikke ta vare på deg når du bli syk. De som bryr seg om deg vil. Bry deg om dem.
25. Kvitt deg med alt som hverken er nyttig , vakkert eller gledelig.
26. Misunnelse er bortkastet tid. Du har allerede alt du trenger.
27. Uansett hvordan du føler deg; stå opp, kle deg og møt opp.
28. Gi klemmer.
29. Ikke overdriv. Kjenn dine egne grenser.
30. Når du våkner i live i morgen, så vær takknemlig for det. På verdensbasis dør en million mennesker hver uke, og ingen vet når det er deres tur. Tenk etter hva du ville savne å gjøre dersom du mistet livet – gjør det og verdsett det!

Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Sist redigert av Tarato : 10-03-12 kl 14:56.
Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat