|
Sv: Treningstråd for mars 2012
Jeg vil vel tro at Hyphas beskrivelse av pulsområdene er vel så verdifull:
Sitat:
Jeg bruker olympiatoppens soner, noe som stort sett alle benytter seg av mer eller mindre. Den har egentlig 7-8 soner, men for oss vanlige dødelige så er det sonene 1-5 som er de aktuelle.
Sone 1 (i1): 60-72% av makspuls
Sone 2 (i2): 72-80% av makspuls (omtales ofte som lapskaussone....)
Sone 3 (i3): 80-87% av maks (terskelsone for de aller fleste)
Sone 4 (i4): 87-92% av makspuls (høy terskelsone)
Sone 5 (i5): 92-97% av makspuls (anaerob sone)
Avslutningsvis:
Mange lurer jo også på hva de ulike sonene betyr i praksis. Kan jo oversettes til noe som følgende:
Sone i1: Du skal kunne føre en normal samtale, synge julesanger etc.
Sone i2: Nå klarer du å snakke hele setninger, men må ta pause etter hver setning for å trekke pusten. Å synge sammenhengende er anstrengende
Sone i3: Du klarer ikke snakke sammenhengende, du må puste godt imellom hvert 2-3 ord. Du har egentlig ikke veldig lyst til å svare på spørsmål i det hele tatt.
Sone i4: Enstavelsesord som ja-nei-vet ikke, fungerer, en det koster.
Sone i5: Klarer du å snakke nå, ja så trener du ikke hardt nok
Jeg har satt opp en tabell for meg basert på maxpuls 194, men ser nå at den nok er for lav på en god dag. Uansett kan ikke jeg forstå annet enn at enn at tallet på pulsklokka ikke er egnet til å sammenlikne med andre - bare til å finne ut hvor du er i forhold til din 100%.... (Og hvor få slag hjertet ditt bruker for å frakte blod under hvilepuls. Der ligger jeg ikke spes bra an - 70 slag er stort sett min.)