|
Sv: Velkommen til spørsmål & svar
Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.
Samme her. Sjekk deg hos legen og finn ut hva du mangler. Det kan være kobber, sink, jern, c-vit.
Enig med Yrla, ta en helsjekk hos legen FØRST Etter ny erfaring med hårmineralanalyse, har jeg også lært at det hjelper ikke bestandig og bare ta ett eller få tilskudd, siden mange påvirker hverandre. Feks har jeg tilsammen tatt jerntilskudd i 6 mnd i fjor, med det resultat at kort tid etter avsluttet tilskudd var nivået like lavt. En hårmineralanalyse viste at jeg har svært lave kobbernivå, og dermed hjelper det ikke bare å ta jern.... alt henger sammen!
Du vil ikke alltid få alle svar hos legen men det er et greit sted og starte. Ta tilskudd etter blodprøvesvar i 3 måneder, og ta en ny prøve en stund etter avsluttet. Er nivåene like lave, bør man kanskje tenke litt bredere. Merk at D-vitamintilskuddene man anbefales å ta ofte er veldig lave, slik at det vil være en fordel og ta større mengder - gitt at man faktisk ER lav på d-vitamin 
Ubalanse mellom natrium/magnesium kan gi redusert mostandskraft og høy sinkverdi i forhold til kobber vil kunne gi fare for økte infeksjoner. Jeg ville sjekket kobbernivået også, men husk at blodprøver gir "nå" situasjonen, og ikke hva kroppen faktisk tar opp eller har av nivå i kroppsvevet.
|