Vis enkelt innlegg
Gammel 26-02-12, 11:20   #6
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Cavalier søtet med stevia

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

og angående innholdet av Oligofruktose og inulin:
så bidrar det til bedre tarmflora, molekylene er så lange at bare en liten brøkdel kan brytes ned til fruktose i tynntarmen. Inulin og oligofruktose brytes ikke ned i kroppen slik som stivelse, men passerer ufordøyd fra munnhulen gjennom magesekken og tynntarmen til tykktarmen, der de fordøyes av tykktarmsbakteriene til eget bruk gjennom fermentering (også kalt gjæring). Begge blir fullstendig nedbrutt som kortkjedete fettsyrer og melkesyre som gir noe energi (1,5 kcal per gram).

Dette her vil gi mange (i alle fall meg) nesten akkurat de samme luftplagene som maltitol. Inulin/FOS kan "tilvennes" gradvis slik at man kan spise jordskokker og yaconsirup og greier uten problemer, men det krever altså litt tid og innsats. Og greit å være obs på, før man tar for gitt at sjokoladen vil være plage-fri.

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat