Vis enkelt innlegg
Gammel 25-02-12, 13:32   #1
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Lipoprotein-a, arvelig risiko for hjerte/kar-sykdom, kosthold

Hoi!

Tok nylig et helt lass med blodprøver. Utover at jeg har veldig lavt d-vitamin og kalsium (og natrium, faktisk), så ble det plutselig oppdaget at jeg har forhøyet lipoprotein-a - "genetisk markør for arvelig betinget risiko for hjerte/kar-sykdom". Jeg hadde aldri tenkt over det før, men det er visst en del svake hjerter i slekta. Det var ikke så høyt hos meg at det var nødvendig å bekymre seg for, skrev legen, men bør kontrollsjekkes noenlunde jevnlig. Kolesterolet mitt ellers er finfint.

Det jeg lurer på er: I hvilken grad kan denne arvelige risiko-greia kontrolleres med kosthold?

Jeg tror allerede jeg er ganske "snill" mot hjertet i så måte - godt med sunt fett, minimalt av ferdigmat (transfett), så mye bevegelse som jeg er i stand til med tanke på ME-diagnose (typisk ca 20 minutter gange daglig).

Noen innspill?

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat