Vis enkelt innlegg
Gammel 25-02-12, 01:18   #13
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo-lavfett

Opprinnelig lagt inn av Ridegirl, her.

Tusen takk for fine svar

Saken er den at jeg var hos en ernæringsfysiolog som fortalte om lavkarbo-lavfett som ho mente mange gikk på også. Selv har jeg ikke hørt om noen som har brukt den, derfor var jeg litt usikker. Ho var jo selvfølgelig MOT lavkarbo generelt for det var ekstrem-kurer, men presterte likevel å si at den måltidslista jeg fikk av henne også var lavkarbo.

Frokost, lunsj, mellom-måltid og sen kveld består av brød (grovt). Tilsammen 6 skiver på et døgn, eller en kan bytte ut 1 skive med 2 knekkebrød. Pålegg var ikke rare greiene å ha på. Eksempelvis så skulle 1 boks (100g) makrell i tomat fordeles på 5! skiver brød.
Middagen er jo den typiske 1/3 tallerken-modellen. 150 g kjøtt/fisk, 150 g potet, 150 g gr.saker og selvfølgelig MAGER saus. 3 glass melk og 3 frukt hører også med på lista.

Må bare ærlig innrømme at denne lista rett og slett byr meg imot. Med irritabel mage/tarm så er den langt ifra optimal for meg. Back 2 vondt, luft, kvalme, trøtthet og alt det der....

Om jeg ville spise lavkarbo og likevel få poliklinisk oppfølging så måtte jeg til egen lege for å ta blodprøver....

Da ville jeg gått og tatt blodprøver. Brødmat og frukt i så store mengder er feil av henne å kalle labkarbo. Det der kostholdet der er oppfetingsmat det. Begynn med max 50 g karbo, da vel. Litt bønner, frø og nøtter og ost og andre melkeprodukter med lite eller ingen karbohydrater, egg, kjøtt, fisk og masse grønnsaker og smør, olje etc. Kan ikke bli dårlige blodprøver av et så variert kosthold i forhold til brød, brød og atter brød!