|
Sv: Skyld og skam - hvorfor blir vi tjukke?
Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.
Begynner det ikke å bli ganske mange år siden hun ble operert? Kanskje rutinene var annerledes den gangen? Kanskje har hun foretatt en slik operasjon hvor man fjerner store deler av tynntarmen og ikke en der man minsker magesekken? Det vil jeg tro gjør en stor forskjell i ettertid.
Det er ikke så lenge siden hun ble operert! 2009, tror jeg! Hun ble 60 år i 2008 og sa hun var 60 år da hun ble operert!
Inngrepet har blitt gjort på samme måten i Norge de siste 5-6 årene og det er så lenge man faktisk har foretatt dem!
GBP, gastric bypass, betyr at man kobler ut så og si hele magesekken og hos de aller fleste kun 1.5m tynntarm!
Man fjerner ikke organene, de ligger igjen og produserer de hormoner etc de skal gjøre.
Og jo, man blir i de aller fleste tilfelle grundig informert om alt rundt operasjonen og tiden/årene etterpå! På Bærum hvor jeg skal opereres i løpet av våren, må man ha vært til stede på 80% av timene på Startkurset for å bli sendt videre i systemet, dvs til kirurg for operasjonstid!
|