|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.
På beina må du nok samme dag, vennen!
For å si det sånn, jeg skal ha GBP- operasjon, kikkehull, og da må man opp å gå etter bare noen timer og kan reise hjem neste dag. Galleblæreoperasjoner i dag er dagkirurgi! Noen steder er også fundoplikasjon det!
Det er nok kompleksiteten av det de skal gjøre "inni" deg som gjør at de forventer noen dagers sykehus innleggelse, blant annet pga blødningsfare. Kan tenke meg at det er den største faren forbundet med et slikt inngrep!
Regner med at du blir godt smertestillt på sykehuset og at det vil ta det meste, UTENOM luftsmertene som kommer til å få deg til å tro at noen setter fyr på skuldrene dine. Kirurgen fyller deg nemlig med gass for å få best mulig plass til å operere inni der og den gassen klemmer på noen nerver som altså gir smerter i skuldrene, særlig den høyre, husker jeg!
En på et annet forum hadde skrevet på låret sitt: Klem meg falt før dere lukker igjen!
Etter å ha kommet seg av latterkrampen må kirurgen ha gjort nettopp det, for hun hadde svært lite luftsmerter i etterkant!
Kirurgen min sa at alt innvendig ville gro i løpet av 10 dager, men man har jo tross alt kuttet i magemusklene(små, pene snitt, men dog), så man bør være litt forsiktig i 2 uker.
Søkte på fundoplikasjon, jeg, og fikk masse treff....... Det inngrepet er jo ikke akkurat sjeldent! 
Takk for info, Kitt! Men det er jo ikke bare fundopklikasjon, det er bare en del av inngrepet. Jeg har achalasi, altså en innsnevring av spiserøret (lukkemuskelen er supertrang og går i spasmer, hvilket gjør det til et lite helvete å spise). Sykdommen er kronisk, og muskelen og nervene blir degenerert over tid, og det kan føre til utposning, fundoplikasjonen legger de inn ettersom lukkemuskelen må kuttes opp over innsnevringen, og da har den ikke noen mulighet å lukke for magesyre.
Tror man må bli liggende noen dager fordi det lett går hull på slimhinne både under og etter operasjon, og så er det en viss, enn liten fare en del komplikasjoner (hvilket kan innebære f.eks fjerning av milt fordi den må løsnes under inngrepet og dermed åpen kirurgi etc).
Det jeg gruer meg for er å være på sykehus i mer enn én dag, og ikke minst å faste en hel dag for bs sin del, og eventuelt bli inmobil, men om jeg er oppe og går med en gang er det jo bare lykke!
Men jeg stusser litt over setninga i skrivet om at "Alt inntak av mat må foregå i sittende stilling, da spiserøret ikke fungerer og tyngdekraften er avgjørende for passasjen". Ehm ... for ever? 
Jaja. Jeg vil jo bare forberede meg litt. Men jeg har konsultasjon den 13. mars, så jeg får vel vite mer da ...

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
|