|
Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar
Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.
Noen som har blitt kikkhullsoperert i nedre del av bryst/øvre mageregion her? Jeg skal opereres nederst i spiserøret og øvre del av magesekk -kutte lukkemuskelen på langs, samt anlegge en fundoplikasjon (slynge som skal forhindre at magesyre kommer opp i spiserøret). Lurer jo liksom på hvor mye du må kutte gjennom får komme dithen, forsåvidt. Og jeg er også litt spent på restitusjonen. Står inntil fire dagers sykehusinnleggelse og to ukers sykemelding i papirene. Men ingenting om jeg er på beina fort, liksom ... 
Mener at Kitt opererte galleblæren?! Det er vel ca i samme området, enn ikke samme prosedyre.
Det er dessverre vanskelig å finne veldig mye god info på nettet, da denne "artige" sykdommen er sjelden.
På beina må du nok samme dag, vennen!
For å si det sånn, jeg skal ha GBP- operasjon, kikkehull, og da må man opp å gå etter bare noen timer og kan reise hjem neste dag. Galleblæreoperasjoner i dag er dagkirurgi! Noen steder er også fundoplikasjon det!
Det er nok kompleksiteten av det de skal gjøre "inni" deg som gjør at de forventer noen dagers sykehus innleggelse, blant annet pga blødningsfare. Kan tenke meg at det er den største faren forbundet med et slikt inngrep!
Regner med at du blir godt smertestillt på sykehuset og at det vil ta det meste, UTENOM luftsmertene som kommer til å få deg til å tro at noen setter fyr på skuldrene dine. Kirurgen fyller deg nemlig med gass for å få best mulig plass til å operere inni der og den gassen klemmer på noen nerver som altså gir smerter i skuldrene, særlig den høyre, husker jeg!
En på et annet forum hadde skrevet på låret sitt: Klem meg falt før dere lukker igjen!
Etter å ha kommet seg av latterkrampen må kirurgen ha gjort nettopp det, for hun hadde svært lite luftsmerter i etterkant!
Kirurgen min sa at alt innvendig ville gro i løpet av 10 dager, men man har jo tross alt kuttet i magemusklene(små, pene snitt, men dog), så man bør være litt forsiktig i 2 uker.
Søkte på fundoplikasjon, jeg, og fikk masse treff....... Det inngrepet er jo ikke akkurat sjeldent! 
|