Vis enkelt innlegg
Gammel 25-11-05, 09:50   #311
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Setter inn et svar her som jeg ga AjN i dagboka hennes...

Opprinnelig lagt inn av ajn

Jada, det går unna ! Men jeg vil gjerne spørre deg om noe...

Jeg ser at det blir endel meieriprodukter (fløte, creme fraiche, brie...), er det dumt ?

Om jeg virkelig skulle være streng og gjøre et forsøk på å gå ned med denne typen kosthold, hva skal jeg spise da ? Skal jeg kutte ut nøttene ?
Spise mindre Delfiakake, krem osv ?

Kunne jo tatt en uke med bare egg, kjøtt og fett ?

Eller er det ikke noe poeng ?

Er dette bare dumme spørsmål ???

AjN

Neida, det er ikke dumme spørsmål...

Meieriproduktene er greie de, fettsyrene her er å anbefale...

Om du skulle ha justert på noe, så ville jeg ha spist mere salat med rømmedressing eller grønnsaker enn brød til måltider, og kuttet nøttene og delfiakaka for en stund... og husk... det er ca 34 gr sukker pr 100 gr 70% sjokolade også da...

Både nøtter og korn sender ut signaler til kroppen vår om at det bærer mot en ny "vinter", og at det er lurt å holde på de fettreservene vi har inntil kroppen virkelig trenger dem. Husk, vi har en kropp som er tilpasset å overleve lange vintre uten butikker stappet med korn, nøtter og frukt. Detter er varer som vi genetisk sett har tilpasset oss å spise rett før vinteren begynner, og det kan virke som om karbohydratinnholdet/ sammensetningen i disse matvarene trigger eller bremser vår fettreserver på samme måte som blåbær ol. gjør det for bjørnen.

Som Skaldeman påpekte i boka si, og i en tråd her inne... skulle bjørnen heller ha spist bare elg og rådyr istedet for bær i løpet av høsten, ja så ville den ha frosset ihjel, da den ikke hadde fått fylt opp fettreservene sine.

Det er bare å¨se seg omkring, de fleste ville dyr som lever på våre breddegrader starter en genetisk styrt fettlagringsprosess i forkant av vinteren for i det hele tatt for å ha en mulighet til å overleve... det som er det rare, er at ingen ernæringsspesialister eller andre har vært inne på tanken om at også vi, mennesket, er tilpasset de samme mekanismene for å ha en mulighet til å overleve harde vintre.

Problemet i så måte, er at vi i dag faktisk har sommer hele året, men all verdens frukt, nøtter og korn tilgjengelig som en vesentlig del av vårt kosthold... kanskje heller ikke rart at de sterkeste av oss... vi som faktisk ville ha overlevd en hard vinter i urtiden... har vektproblemer med en slik ubegrenset mattilgang... da kroppen hele tiden arbeider for å lagre og holde på energireservene gjennom hele den kunstige "høsten" i påvente av en vinter som aldri kommer...

Jaja... poenget er i allefall at det kan være lurt å holde seg til kjøtt, fett og grønnsaker om du vil ned i vekt med dette kostholdet... akkurat som våre forfedre levde om vinteren...

Skaldeman skriver også om dette i boka si... og man kan finne enda mere info om urmenneskenes kosthold på bl.a. Weston A. Price Foundations websider...

* Sniker meg stille tilbake til biologibøkene mine igjen... har jo snart eksamen...*

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat