Vis enkelt innlegg
Gammel 20-02-12, 14:52   #30
doLL
Medlem

Medlem siden: Feb 2012
doLL er på en erverdig vei

Sv: "Kur" for diabetes

Hei alle sammen!
Så mange positive og flotte historier det var å finne her!Virkelig inspirerende

Jeg har diabetes type 1,og har hatt det siden jeg var 7 år.Gikk bra i begynnelsen av det hele faktisk,men ble etterhvert sterkt preget av det som utviklet seg som et svært anstrengt forhold til mat.Ble dosert med mye insulin,og spiste da selvfølgelig mer.Var den tjukkeste i klassen i mange år.Utviklet etterhvert også lavt (og noen ganger høyt) stoffskifte,og var ikke nøye på dosene.Tok mye,spiste mye,og hele den regla der.
Skal ikke legge ut for mye om hva som har skjedd siden,men kan fortelle at jeg har slitt med veldig høye verdier i lang tid-selvvalgt,fordi jeg ville ned i vekt.Har slitt med spiseforstyrrelser helt siden diabetesen kom rett og slett.

Men nok om det!Når har jeg lagt om! Vil senke dosene mine,blir sunnere og forhåpentligvis gå ned i vekt(har alltid slitt med det selv om jeg har spist aldri så "sunt",trodde tilslutt det var umulig for oss med dia type 1 å gå ned i vekt)
Tingen er at jeg sliter fremdeles med blodsukkeret.Har senket dosene mine såklart,men trodde jeg skulle klare meg på mindre.Jeg tar 25 Levemir på kvelden (langtidsvirkende) og 6-8 enheter med novorapid rundt måltider,eller utenom hvis det plutselig skyter til værs(som det noenganger gjør nå for tida,uten noen forklaring!!!).Har sjekka hos legen at jeg er betennelses og infeksjons-fri,så det er ikke det.
Her er et eksempel på hva jeg spiser i løpet av dag:

Måltid # 1: Omelett av 2 egg,litt fløte,krydder stekt i bremykt med bogskinke og tomat ved siden av+hvitost oppå omeletten.

Måltid # 2 Tunfiskmix av tunfisk i olje,litt sennep,majones,litt sylteagurk-lake og en tomat og pepper ELLER røket laks,eggerøre stekt i smør+litt majones og noen salatblader

Måltid # 3 cottage cheese,litt fløte,bittelitt funlight eple&pære og ca 1 ts kanel+ 2 ts linfrø

Måltid # 4 En grov te-kake(oppskrift fra lenabeatrice's blogg,kjempegode og kunn 2 karbo pr stk) da en halv med hjemmelaget sukkerfritt peanøttsmør og en halv med kalkunsalami og agurk+smør under

Er ikke hver dag jeg spiser akkurat dette,men sånn ca hva jeg får i meg da.Spiser også kylling iblandt.Forstår ikke helt,fordi blodsukkeret har jo gått merkbart ned,og jeg føler at jeg har kontroll,måler masse og passer på å ta insulinen min,men så plutselig er det oppi været.Har bare holdt på en uke,men...det skal da ikke være sånn?
Føler meg uansett mye bedre på mange sett.Har mindre vondt og mer energi,hvilket jeg sååårt trengte!;D Håper noen kan gi tilbakemelding på noe av dette,har så lyst til å kunne senke dosene ordentlig