Vis enkelt innlegg
Gammel 17-02-12, 14:17   #10
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 55
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Jeg trenger MASSE hjelp og tips! Vær så snill

Med morbus chrons, har jeg full forståelse for det du sliter med når du har UC. Ifølge boka til Lutz - "Bedre uten brød" (som jeg anbefaler på det VARMESTE!), vil man kunne bli symptomfri fra UC på et lavkarbokosthold. Hans erfaringer er at det vil kunne ta mye lengre tid enn for de med chrons, men det er individuelt. Dvs etter min erfaring at du bør IKKE skeie ut med høykarbomat FØR du har holdt på lenge nok til at du ser at symptomene er reduserte, og du fungerer normalt på et lavkarbokosthold. Når du ser at ok, dette fungerer, kan du forsiktig prøve ut litt annen mat AV OG TIL, og notere deg reaksjonene i tarmen.

Etter 2.5 år på ketogen lavkarbo, tåler jeg nå i kortere perioder og spise "vanlig mat", selv om jeg aldri spiser ris eller pasta, sukkerholdige søtsaker eller sukkerholdige drikker. Men jeg må være forsiktig, og foretrekker og holde meg "ren" så mye jeg kan.

Det er enormt store variasjoner i hva du kan spise, og ikke mist motet nå i starten og si at du ikke klarer dette, fordi du har ikke foreløpig nok kunnskap til å vite hva du kan variere med

Du har fått anbefalinger om nybegynnertråden, og den er gull verdt. Jeg legger til - og det er sikkert sagt før - finn deg en retning du kan starte med! Med UC ville jeg gått helt ketogent de første par månedene, så kan du heller øke litt på med kh når du har fått sykdommens symptomer under kontroll. Atkins er et valg da, ketolyse et annet. Ketolyse-boka er enkel og ikke så tykk, og inneholder enkel forklaring på hvordan dette fungerer, og tips til måltid. Resten finner du her inne ved og spørre slik du gjør nå

Jeg reagerte på ALL mat pre-lavkarbo, i dag ser jeg at det er kun store mengder kh som tuller til tarmen min og allmenntilstanden. Litt nøtter vil jeg tro ikke er noe problem - du må tenke at de anbefalingene du får fra legen innebærer ikke at du spiser et lavkarbokosthold, og dermed er det ikke sikkert rettledningene er helt relevante når du nå endrer kosthold.

Gjennomgangen av hva du spiser synes jeg ser kjedelig ut - så jeg forstår at du er litt redd dette ikke skal fungere, MEN som sagt - du mangler litt kunnskap foreløpig - det kommer!

Er du ikke sulten til frokost, trenger du ikke spise frokost... ellers ville jeg tenkt variasjon i proteinkilder: kjøtt (storfe, svin, vilt), fisk (alle varianter), fugl (kylling, kalkun, vilt) og sjømat. Stekt, kokt, grillet eller bakt i ovn. Til dette - grønnsaker! Blomkål, brokkoli, asparges, sopp, paprika, litt løk/hvitløk (kan vente med dette til magen er stabil), rosenkål, kål osv osv. Kok de, bak de, gratiner de, stek de, bland de i gryte med kjøttet.... MASSE variasjoner og velge i! Tilslutt, husk fettet. Spis fet fisk, avokado bruk ordentlig smør eller kokosfett (helsekost), kvalitetsoljer på salaten, drikk tran osv osv. Ha litt helfet rømme til laksen, smeltet smør over grønnsakene, litt majones på en osteskive og en skinkeskive rullet sammen (kjapp frokost), osv. Grillet kylling er en av mine favoritter når jeg er matlei, spis med det sprøstekte skinnet på til lunsj feks, holder deg mett LENGE!

Vær obs på - selv om jeg ser du har forsøkt tidligere - at du KAN få en forverring av symptomene før du blir bedre.

Kunnskap er makt, ser du at det er dette du MÅ gjøre for å holde helsa oppe burde det være motivasjon i massevis til å sette seg ned og LESE om lavkarbo

Ønsker deg lykke til og god bedring!!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat