|
Sv: 5 uker uten vektnedgang. Hjelp meg
Jilina, du trenger ikke gjøre dette vanskelig i første omgang 
Se det først som positivt at du ikke går OPP selv om du spiser mye i mengde. Det er et svært godt tegn etter min mening, og det betyr at du har "lært" tildels og spise slik at du opprettholder kroppsvekten. Dermed er egentlig det vanskeligste i boks, selv om du ennå ikke har funnet formularet for å gå NED i vekt.
Mitt forslag er - siden du er klar over at du spiser mye proteiner og fett - spis mindre porsjoner. Foran hvert måltid, tenk gjennom hvor mye du VANLIGVIS ville spist. Legg så på tallerkenen - helt bevisst og gjennomtenkt - MINDRE mengde. Begynn feks med og halvere alle porsjonene dine i en uke. Det kan være en ide og notere seg ned noen dager sånn ca (ikke veie og måle) hvor mye du spiser til hvert måltid, så du har et utgangspunkt. Spis halve porsjoner i en uke. Du KAN oppleve at du blir litt sulten de første par, tre dagene, men du må nesten spise mindre enn kroppen forbruker for å ta av fettreservene, så ignor dette, evt øk på med grønnsaker for å avhjelpe.
Spiser du mer enn nok protein og fett vil ikke kroppen trenge og ta av kroppsfettet (gitt at du er reelt overvektig). Det er etter min oppfatning en tyngre prosess for kroppen og omdanne kroppsfett til energi enn inntatt fett, derfor tror jeg man får en liten følelse av sult i starten. Dette bør gå over etter noen dager. Noter deg ned små stikkord etter hvert måltid, føler du deg mett, eller er du bare fysen på mer fordi du er vant med og spise større porsjoner, er du sulten til kvelds, er du sulten når du våkner osv. Vei deg etter en uke, samtidig som du måler med målebånd og sjekk status.
Jeg spiser nok som deg nok mat til at kroppen ikke trenger ta av kroppsfettet, og vet hvor vanskelig dette er - siden hjernen min mener den har større rett til å ta avgjørelser vedrørende mat enn jeg har Et brått kutt i ALT som smaker søtt vil jeg også anbefale - jeg har ikke klart og gjøre det selv foreløpig, men det står på lista! Andre her inne har med hell og overbevisning klart dette tidligere, Rut311 (håper det ble rett brukernavn hehe):
Lavkarbo er "for alle", men ikke alle har naturlig innebygget mekanisme for når det er "nok" mat. I tillegg tror jeg - at siden man skal spise litt mindre enn forbruket - vil ikke kroppen til alle og enhver være med på å "sulte" - selv om den har mer enn nok fett på kroppen og ta av. Dette gjelder kanskje de som i stor grad har sultet seg ned i vekt tidligere? Kroppen er smart, og med god hukommelse (dessverre...) 
Mine tanker om temaet ihvertfall 
|