Vis enkelt innlegg
Gammel 15-02-12, 09:10   #207
suverene severina
Medlem

suverene severina sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 58
suverene severina er på en erverdig vei

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Mye jeg kunne kommentert, men er så dårlig (les: orker ikke.....) styre med kopiering.

Det med søstsug etter et stort måltid: jo, jeg tror det som jojomesteren sier er helt riktig. Og jeg tror egentlig at de som spiste sånn (som mine besteforeldre alltid gjorde) heller ikke var av de som slet mest hva gjelder vekt og sånt. Rett og slett fordi det var et kosthold som generelt var tilpasset livsstilen "anno dazumal" = ikke like stillesittende hverdag som vi har og nok heller ikke den samme mengden mat til alle måltider og alle tider.

Jeg tror nemlig (og jada, dette er rene spekulasjoner) at før i tiden spiste folk generelt mindre. Det var ikke 7-11, narvesen og deli de luca på hvert gatehjørne. Man hadde mindre penger. Matpakke/medbragt mat var det vanlige. Til sammen tror jeg at dette gjorde at folk generelt hadde sunnere matvaner, selv om de spiste både poteter og drakk helmelk. Og de spiste ikke så ofte - det var faste måltider og basta.

Vi må huske at i vårt samfunn har det vært en enorm velstandsøkning de siste 20 årene eller så. Så akkurat en overskrift om at klær i dag koster det samme som i 1992 = prisras! Vi kan stadig "unne" oss det ene og det andre - og som vi alle smertelig har erfart: kos = mat (iallfall ofte).

Tilbake til det med dessert/noe søtt: spiser dere frukt? Jeg gjør det - litt, og jeg merker at litt frukt funker som bare det som det "lille søte" etter middag. En klementin, et halvt eple eller hva man har (kanskje ikke banan, det er veldig lite lavkarbo...) Min mormor var f.eks en kløpper hva gjaldt dette med fruktgrøter. Nå var de riktignok sikkert fulle av sukker, men prinsippet blir det samme: frukt er i seg søtt = godt egnet som dessert.

Og jeg tror på litt - jeg tror ikke på det store altoverskyggende forbudet, da blir livet så vanskelig.

Så må jeg til slutt si at jeg føler meg veldig priviligert i fht. det mange av dere skriver om, hva gjeler allergier/intoleranser/migrener/smerter i kroppen. Jeg er frisk! Jeg kan spise ost og rømme, og stort sett hva jeg vil i det perspektivet, jeg kan trene uten altfor mye plager, og de jeg har dempes av trening.
Men jeg går likevel sakte ned i vekt - men det går i det minste rett vei - nedover (får bare ikke til å endre tickeren min)

Ønsker dere alle en fin dag!

Kjære dagbok
suverene severina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mest i retning Hexeberg/LCHF Svar med sitat