Vis enkelt innlegg
Gammel 12-02-12, 13:30   #48
FrkMarge
Seniormedlem

FrkMarge sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

Du er ikke den eneste som har erfaringer med unger som kan spise til de sprekker og fortsatt være sultne...
Min gutt er nå 8,5 og ting har roet seg litt, men han foretrekker helst å spise STORE mengder KH om han kan velge.
Når han var 4-5 år kunne han lett spise 8 (!) brødskiver med nugatti om han fikk sjangsen
Nugatti får han ikke lenger, bare så det er sagt - har ikke hatt det i hus etter jeg ble skilt fra ham som også elsket det
Sønnen min er heller ikke tykk, heller tynn og lang.
Nå har vi prøvd å gjøe noe serøst med kostholdet hans i snart et år og det er ikke lett å legge om fra brødskiver, frokostblandinger med masse sukker og mauling av pasta til middag.
Vi har fått redusert brødskivene og nesten kuttet ut frokostblandinger (og sukker har han kuttet ut å ha på selv).
Jeg passer på at alt brød er ganske grovt, vi bruker bare meierismør/bremykt, kremfløte/H-melk og han får godt med kjøttpålegg eller ost på de skivene han spiser.
V har nesten aldri pasta/ris/poteter til middag lenger, så da må han spise grønnsaker, saus og kjøtt/fisk om han er sulten.
Han spiser altså litt KH-redusert, men ikke lavkarbo vil jeg si.

Etter at vi kuttet ut stivelseskilden til middag og kuttet ned på brød og andre kornprodukter, spiser han nå mer fett og mindre KH men omtrent like mye protein som før (der er han ikke så flink, for han er fryktelig kresen).

Gutten har forandret seg og har mye mindre konsentrasjonsvansker og er roligere enn før, så jeg har tro på at dette er riktig for oss i allefall

I nøden får han fortsatt favoritten en sjelden gang; makaroni med ost... sist spiste han en stor bolle med topp på og var fortsatt sulten

FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat