|
Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?
Det var vel ikke så et overraskende resultat fra denne samtalen, men ganske merkelig å lese om at de har et så lavt kunnskapsnivå om kosthold.
Men det er ganske spesielt at han er så opptatt av kostholdet i barnehagen og at han bare spiser og spiser på disse brødskivene. Det virker jo som at han ikke klarer å kjenne metthetsfølelsen av karbohydratrikt kosthold. Kanskje blodsukkeret hans går rett i været?
Var jeg deg ville jeg tatt med gutten til en Fedon Lindbergklinikk, det er noe som ikke stemmer her. Kanskje er han på vei til å utvikle en insulinresistens eller diabetes? Eller kanskje han har en ekstremt høy forbrenning? (nå bare tenker jeg høyt her altså). Jeg har en mistanke om at et slikt besøk med en bredspektret undersøkelse med blodprøver og samtale vil avdekke at han absolutt IKKE skal spise denne barnehagematen, men et kosthold bestående av ren mat og langsomme karbohydrater og nok fett. Jeg synes at denne atferden med maten i barnehagen kan tyde på at han er i ferd med å utvikle et eller annet, som kan stoppes ved korrekt kosthold.
Jeg skjønner absolutt ikke fokuset til barnehagen og helsesøster. Det er noen helt klare motsetninger her. Gutten har ikke et normalt forholdt til maten i barnehagen, men har det hjemme, men han skal fortsette med mer av barnehagematen, for det er det beste for han.
Jeg husker jeg jobbet med en kar som stresset fælt med lunsjen. Vi jobbet som lærere, og hadde 30 minutter på å spise lunsj. Han spiste 8 skiver loff med masse smør og sjokade på, og klagde over at pausen var for kort for han ble jo ikke mett. Fyren var tynn som et strå, og hadde nok en forbrenning utover det vanlige. Så alle de raske karbohydratene bare gikk rett gjennom systemet hans. Hadde han endret kostholdet sitt hadde han nok kjent mer metthetsfølelse.
Jeg blir sint på dine vegne av å bli møtt slik av barnehagen og HS, men samtidig er observasjonene deres ganske nyttige, og jeg ville som sagt gått videre og undersøkt dette for så å kunne legge forholdene til rette for han, slik at de er optimale også i barnehagen. Da kan de kose seg med margarinen og brødskivene sine og la gutten din få det kostholdet tilpasset han.
Lykke til 
|