Vis enkelt innlegg
Gammel 12-02-12, 12:45   #45
Paraplyen
Juniormedlem

Paraplyen sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Paraplyen er på en erverdig vei

Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

barnehagen trakk frem at gutten vår hadde et uvanlig fokus på mat. Siden han fokuserte mye på maten de skulle spise i barnehagen. Slik at han ikke kommuniserte så mye med de andre under måltidet. Bekymret over hans atferd. De synes han virket stresset under måltidene, og hadde det travelt med å spise maten slik at han kunne få mest mulig.

Han overspiser på brødmåltidene om de ikke begrenser han. De hadde prøvd å la han spise så mye han ville og da hadde han spist 10 halve.

Helsesøster sa at lavkarbo ikke hørte hjemme i barns kosthold. Barn trengte endel sukker nemelig. Og hun ville ikke at vi skulle fokusere på sunn/usunn mat hjemme.
Samtidig som hun sa senere at vi ikke skulle forandre noe hjemme, siden det fungerer.

Barnehagen er redd for mettet fett, så når vi sa at vi ønsket at han kunne få mer fett til måltidene var de skeptiske. Vi ønsker at han skal slippe å spise margarin. De visste ikke forskjell på smør og margarin så det måtte jeg forklare. Barnehagen skulle se på det om det var mulig om de kunne skaffe bremykt.

Det ble endel fokus på lavkarbo fra deres side, selv om vi prøvde å si at han spiste lavkarboredusert og at vi fokuserte på ren og naturlig hjemmelaget mat. Og det gutten som snakker mye om mat, han vil hjelpe til å lage mat, og derfor kan ikke vi ikke snakke om mat med han. vi kan jo ikke avfeie dette å gjøre det tabu å snakke om mat. Det er jo bra at barn er interessert å får kunnskap om hva som er bra å spise mye av og hva som er fest mat.

De ønsket at vi skulle ta en blodprøve for å sjekke blodsukkeret hans(?) hvorfor skjønner jeg ikke men. Og sjekke vitamin og mineral mangler! Krom trakk de frem.

De skulle bli flinkere til å fortelle hva de hadde gjort i barnhagen slik at vi kunne fokusere på dette(han husker best hva han har spist og ikke hva han har gjort)

tilby mer nøtter og grønnsaker til brødmåltidene som han kunne spise ubegrenset av.

2 timer snakket vi og kom egentlig ikke frem til så mye vi kunne gjøre.
Jeg skal hvertfall prøve å snakke med legen min å høre om det er noe hjelp å få der.

Paraplyen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat