Vis enkelt innlegg
Gammel 11-02-12, 19:46   #245
ToreH
Gjest

Sv: Februartrening 2012

Helvete från Norr er over.

Argh, den sykkeløkten var rett og slett jæ... vondt. Makan, jeg visste jo at økten skulle smake syre i beina, men dette var rett og slett bare ren smerte. Å være på lavkarbo OG trene hardt er noen ganger en utfordring. Ta med en klype salt at det kan tenkes at min sykkelform ikke akkurat er å skryte av og da. Kan hende jeg ler om en måned eller to.

Slik ser altså hypern ut når han er fryktelig sliten og svett (gå inn på journalen min for å se bilder). Svette er vel ikke noe særlig mål på hvor hardt man trener, men mer på temperaturen, men Oh Man, dette ga betydningen kliss våt helt ny mening! Det flommet formelig og da veit du at væsketapet er stort. På 1 drøy times sykkeltur drakk jeg nå ca 2 liter væske underveis, og det var egentlig ikke nok.

Økten var temmelig enkelt satt opp:

Oppvarming i 15 minutter hvor du skal holde rolig sone i1 (60-72%), deretter bærer det avsted i ca 15 minutter hvor du skal holde et typisk konkurransetempo, dvs i sone i3 (80-87% maks). Dette gir ihvertfall meg en liten pekepinn på hva som venter for straks de 15 minuttene er ferdige så bærer det avsted med 8 stk drag på à 1 minutt hvor alle skal sykles med høy kadens og motstand. Målsonen for pulsen er sone i4 (87-92% av maks). Beina rekker bli greit sure mot slutten av det draget, ihvertfall mine. Tar jeg ikke feil så ligger så ligger jeg på storskiva foran og minste bak med motstand 2 på rulla, kadens på ca 100. Det går unna i ca 55-60 km/t så du sluker jo noen km da. Vel, etter hvert minutt er det 1 minutts pause og den er jammen kjærkommen.
Når helvetet er ferdig så sykler du bare rolig ned i ca 10 minutter mens du forsøker finne ut hvor i alle dager du er i verden. jeg ble nå svimmel og rar mot slutten
I polar program ser så økten slik ut:

Hypah trener styrke!

Tidligere nevnte jeg jo den der chinsgreia. vel fikk skrudd den sammen og testet den i dag. Jupp, virkelig bra greie det der. Kan brukes til det meste også push ups og situps. Jeg skal trene overkroppen og ryggen med denne, samt mage. Du tar i bruk alle musklene du omtrent har i kroppen ved å trene hangups. Simple as that.

Makstest hang-ups
Måtte selvsagt ta en makstest bare for å sjekke hvor elendig styrke jeg har pr idag. En gang i tiden for maaange år siden klarte Hypah faktisk 18 slike kroppshevinger. det må ha vært på en særdeles god dag, men for ca 20 år siden så trente jeg mye jønn-pumping og det ga vel resultat i at man blei sterkere.
Vel, i dagens IT samfunn, så klarer jeg knapt 9 stk og de var ikke tatt på godkjent måte engang. Alt for mye sving med bein osv osv.
MEN, jeg kommer grusomt tilbake. Nå skal det trenes styrke også. Ihvertfall på de dager jeg orker etter løping og sykling.

Som Qliq sier, kan ikke bli stor, da blir jeg treig også.
Vel selve testen finner du ved å klikke på linken nedenfor her

Hypah makstest i hangups!

Svar med sitat