Vis enkelt innlegg
Gammel 11-02-12, 13:36   #12692
gilbertine
Medlem

gilbertine sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Oslo
Alder: 57
gilbertine er på en erverdig vei

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ok, jeg vet at man kan få ødemer av for lite progesteron, men jeg lurer på om man ikke kan få det av for mye progesteron også? Har gjort noen funn på google som kan tyde på det, men ikke akkurat flust av info den veien.
Har alltid slitt litt med vann i kroppen, men det siste året har det vært helt ekstremt. Så slo det meg at dette veldig mulig startet for alvor da jeg i fjor begynte på hormonbehandling med bioidentisk progesteronkrem, og at jeg muligens ikke trengte dette?! Før jul og fram til siste menstruasjon brukte jeg det ikke, og det ble noe bedre -mindre ødemer og sånn, men jeg begynte med det nå i denne syklusen igjen, og alt er tilbake. Tre kilo vann opp både rett før og nå flere dager etter mensen. Gah. Er det noen logikk her? Jeg tror uansett jeg gir eff i den kremen framover ...

Tror ganske sikkert at det er tilfellet. Tenk på den naturlige mens-syklusen. Progesteron starter å stige ved eggløsning (da østrogen er på topp), og deretter øker det gradvis (mens østrogen synker) inntil du får mensen. Da synker nivået til bunns (der østrogen nå også befinner seg), i løpet av et døgn eller så. Ergo: Man føler seg bra fra mens og frem til eggløsning (da begge hormoner er lave eller kun østrogen øker), og føler stadig dårligere m. ødemer og PMS når progesteron øker.

Konklusjon: Jeg ville aldri tilført kroppen min ekstra progesteron (selv om det er naturlig type). Det virker jo som du allerede produserer nok.

gilbertine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mye fisk og skalldyr, ellers mat fra planteriket