|
Sv: Februartrening 2012
Opprinnelig lagt inn av nellie, her.
Jeg lurer på detta med kortisol og trening jeg. Noen bruker dette som grunn til å ikke trene noe annet enn type pusteøvelser, for hvis det blir noe hardere enn det gnuer kroppen til seg alt fettet sitt. Er det litt overdrevent aka gjelder bare de med fra før av VELDIG stresset kropp, eller gjelder det mange/de fleste?
Hvis jeg hadde spurt på Fitnessbloggen.. Hva slags svar hadde jeg fått ang trening og kortisol og hvor vidt det 100% hindrer vektnedgang?
Fitnessbloggen tør jeg ikke svare for... 
Og - når jeg snakker om "stress" i denne sammenhengen tenker jeg ikke først og fremst på at man sitter i sofaen og kjenner lett panikk for at oppvasken samler seg i kummen og man har en 12siders oppgave som skal leveres i morgen, sykt barn som kravler i hybelkaninene og en anstrengt økonomi... men mer på det interne stresset som langvarig sykdom/det utvidede betennelsesbegrepet (= omtrent alt autoimmunt, og de fleste såkalte "livsstilssykdommer").
Er man kroniker - dvs har kroniske sykdommer - mener jeg at dette er noe man bør tenke på. (NB - det betyr IKKE at jeg mener man skal avstå fra trening, men at man må vurdere hvordan den aktuelle treningsformen påvirker den enkelte kroppen.)
Det er langt mellom ME (hvor de fleste beviselig IKKE har godt av noe som helst stressende trening) og kronisk høysnue - eller godt medisinert stoffskiftesykdom. På samme måte som det er langt mellom hardkjør av type 5-6 timer spinning i uka og til sammen 3 timer rolig spasertur. Ja, og så må man tenke like mye på restitusjonen som på treningen...
Ut over dette tror jeg det for det meste blir kvalifisert gjetning og "kjenne på kroppen" som gir de beste svarene?
Her er en link til en fin artikkel om emnet
http://www.south-florida-personal-tr...om/stress.html