Vis enkelt innlegg
Gammel 07-02-12, 09:48   #170
timich
Medlem

timich sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 49
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Februartrening 2012

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Men så et spørsmål om dette med makspuls osv... Toppen min i denne omgang var 148, da er det så vidt jeg kan si/rope et ord eller to. Jeg er 36 år. Hvor ligger dette ca da? Et stykke igjen til spy-nivå liksom... Sikkert et vanskelig spørsmål, men om noen har en viss anelse...

Makspuls er helt "umulig" å spå, som hypah sier så finnes det en tommelfingerregel, men den er svært unøyaktig og stemmer i mange tilfeller ikke. Alle har så utrolig forskjellig makspuls, helt fra fødselen av, og den påvirkes ikke i nevneverdig grad av mye trening heller (altså man får ikke nødvendigvis lavere makspuls fordi om man er i god form) - men den synker med alderen. Selv er jeg like gammel som deg og har nå en makspuls på ca 220 (som er utgangspunktet for denne formelen før man trekker fra alder). Når jeg trener (spinning/løping) så ligger jeg vanligvis mellom 170 og 185, med topper på 190-195 innimellom.

Jeg har ganske høy puls da (og har alltid hatt det), så det er ikke noe å sammenligne seg med, men bare for å illustrere at formelen ofte ikke stemmer. Men 148 er garantert ikke makspulsen din (som du sier selv er det et stykke igjen til spy-nivå), men vanskelig å si hvor din topp er. Den eneste måten å finne makspulsen på er egentlig å ta en ordentlig makspuls-test (da finner du iallfall spy-nivået ditt, I´ve been there)