Vis enkelt innlegg
Gammel 05-02-12, 22:35   #40
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 58
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: 4-åringen sulten etter måltider. Erfaringer?

Det er ikke lett dette her, og det blir mange brødmåltider på de små i løpet av dagen.
I barnehagen som min datter går i (på 2.5 år) har de smørelusnj hver dag. Barnehagen er sukkerfri, så vi har heldigvis ikke brunost, syltetøy eller annet der. Dessuten bruker de skikkelig smør, men kjører på med skummet melk. Vi spiser som oftest frokost hjemme, og da spiser både hun og jeg en skål havregrøt med store havregryn og H-melk. I matpakka pakker jeg alltid med et egg og noe annet knask, f eks oliven eller cherrytomater eller gulrotstaver. Har kjøpt noen små og fargerike matbokser som jeg legger oppi den vanlige matboksen, og hun elsker dem! Det er alltid de som blir spist først når de tar fram matboksen til fruktmåltidet på ettermiddagen. Jeg smører også noen skiver av grovt brød i tilfelle hun er ekstra sulten, men de kommer ofte hjem igjen (og går til hunden ). Til middag har vi lavkarbo, og til kvelds spiser hun kanskje yoghurt naturell med bær i.

Men min datter er også en sånn som hungrer etter sukker, aller helst sjokolade. Det får hun på lørdag (et kinderegg eller en liten melkesjokolade) og da er det jo lykken på jord! Og i barnehagen forteller de at om de en sjelden gang baker muffins eller kake er hun den første ved bordet og stapper i seg.

Jeg tenker som så at et balansert kosthold er viktig for barna, og med det mener jeg et moderat lavkarbokosthold. Jeg tenker at min datter får det, samtidig som hun kan kose seg med noen flak potetchips sammen med faren. Men dette er heller ikke lett, kanskje hun har arvet PCOS-genet mitt? Eller har hun arvet pappa og farmorgenet? Farmor er en tynn og sprek dame på 73 år som spiser kake og boller og søtt og poetet og pasta og brød i store menger. Hadde jeg spist halvparten av de raske karbohydratene hun spiser, hadde jeg veid det dobbelte.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat