Vis enkelt innlegg
Gammel 05-02-12, 16:03   #14
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Spinning og fettlagring

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Jeg synes Pål Jåbekk skriver bra om dette:
http://paljabekk.blogspot.com/search/label/Trening

En ting jeg har lurt på ifm trening og da spesielt løping:
Hvordan kan kroppen vite hvorfor vi løper? Fra naturens side løper vi for å få tak i mat eller for å unngå å bli mat. Begge situasjonene er forbundet med et visst stress for kroppen (jeg har selv kjent blodrushet når man er på jakt - selv når man ikke løper...).
Når man da løper i en time eller mer, så må det vel virke stressende på kroppen, uansett om man liker det eller ikke?
(Misforstå meg rett, jeg er for trening og å holde seg i form, men akkurat det med løping og stress lurer jeg en del på.)

Ja, trening medfører stress for kroppen. Problemet oppstår når stressekvensen blir større/lengre/hardere enn det kroppen klarer å bygge opp mellom hver gang du utsetter den for treningsstress. Alle kroppslige prosesser er en balanse mellom stress/nedbryting og oppbygging. Under trening river vi bevisst ned for å stimulere til (en sterkere) oppbygging etterpå. Men om treningen blir så hard/hyppig at kroppen ikke har byggesteiner/krefter til å bygge sterkere etter treningen blir den nedbrytende.
Lyst/ulyst er ikke en ufeilbarlig metode å måle dette på, men ofte vil det være sammenfallende med om kroppen fysisk har godt av treningen eller ikke.