|
Sv: Spinning og fettlagring
Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.
Jeg synes Pål Jåbekk skriver bra om dette:
http://paljabekk.blogspot.com/search/label/Trening
En ting jeg har lurt på ifm trening og da spesielt løping:
Hvordan kan kroppen vite hvorfor vi løper? Fra naturens side løper vi for å få tak i mat eller for å unngå å bli mat. Begge situasjonene er forbundet med et visst stress for kroppen (jeg har selv kjent blodrushet når man er på jakt - selv når man ikke løper...).
Når man da løper i en time eller mer, så må det vel virke stressende på kroppen, uansett om man liker det eller ikke?
(Misforstå meg rett, jeg er for trening og å holde seg i form, men akkurat det med løping og stress lurer jeg en del på.)
Ja, trening medfører stress for kroppen. Problemet oppstår når stressekvensen blir større/lengre/hardere enn det kroppen klarer å bygge opp mellom hver gang du utsetter den for treningsstress. Alle kroppslige prosesser er en balanse mellom stress/nedbryting og oppbygging. Under trening river vi bevisst ned for å stimulere til (en sterkere) oppbygging etterpå. Men om treningen blir så hard/hyppig at kroppen ikke har byggesteiner/krefter til å bygge sterkere etter treningen blir den nedbrytende.
Lyst/ulyst er ikke en ufeilbarlig metode å måle dette på, men ofte vil det være sammenfallende med om kroppen fysisk har godt av treningen eller ikke.