Vis enkelt innlegg
Gammel 05-02-12, 12:47   #10
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Spinning og fettlagring

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Spinning kan ikke føre til fettlagring, men stress kan. Jeg tror det er forskjell på en som tvinger seg til å trene ,"må" i frykt, enn en som elsker å trene. Samme med kosthold: en som "må" ned i vekt stresser og skaper vektstans fremfor en som glad bare legger til rette for det med god tro på at det går den rette vegen i den tid det måtte ta.

Hør hør!
Om treningen blir et ork, vondt og noe som byr en i mot så fall litt tilbake til roligere varianter. Kroppen forteller ofte hva som er lurt, tror jeg.

Opprinnelig lagt inn av Brokkoli, her.

Men om jeg hadde trent for hardt og intenst, da kunne treninga stressa kroppen, som igjen ville ført til fettlagring?

P.S. Jeg pleier også alltid å ha god døgnrytme, bortsett fra i dag hvor jeg tok meg en liiiitt for lang lur

Ja, overdreven trening uten tilstrekkelig restitusjon kan føre til altfor mye økt kortisol og dermed fettlagring. All trening er nedbryting - derfor er hvile like viktig som trening. Men hvile behøver ikke å være sofakrok. Det er alt som kroppen ikke oppfatter som for høy anstrengelse (altså svært individuelt) og som gir deg en positiv opplevelse. Kan altså like gjerne være en tur med bikkja som 20 min i solariet som noe helt annet. Lett trening kan godt være restitusjon for en som er i god form.

Det å trene for mye mens man er småsyk gir gjerne denne negative effekten - og gjør personen sykere raskt. Jeg tror en god tommelregel er å falle tilbake til vedlikeholdsnivået i stedet for "push" når man kjenner seg i tvil.