Vis enkelt innlegg
Gammel 03-02-12, 13:22   #6
Angeliqa
Juniormedlem

Angeliqa sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Angeliqa er på en erverdig vei

Sv: Spørsmål angående spiseforstyrrelser

Jeg har slitt med anoreksi/bulimi i flere år og er undervektig. Jeg sjekker alltid innholdsfortegnelsen på matvarer og kalorier. Veier som regel alltid maten også. Det gjør jeg fortsatt etter å ha gått over til lavkarbo, men jeg har fått et mere avslappet forhold til mat og kcal.

Etter en spiseforstyrrelse, så vil nok fortsatt en del sitte igjen i bakhodet, eller at man er ganske OBS og bevisst på hva man putter i seg.

Eksempler:
Jeg kjøper fortsatt laktosefri lettrømme - hvis jeg skal spise creme fraiche, så blander jeg dette ut med lettrømmen slik at fettinnholdet ikke blir for høyt - steker aldri mat i smør eller olje - spiser ikke rødt kjøtt - er forsiktig med fettet - veier maten og legger inn menyen på pc'n osv - sjekker alltid innholdsfortegnelsen på matvarer når jeg er ute og handler - sammenligner matvarer - kan bruke store deler av dagen på å planlegge neste måltid

Helt ærlig, så tror jeg aldri kommer til å legge fra meg "vanen" å veie maten, sjekke innholdsfortegnelser, legge inn dagsmenyen på diett.no, bruke målebånd til tross for min undervekt osv. Måtte jeg kuttet ut alt det, hadde jeg bare blitt stresset og i dårlig humør. Pr. dags dato, spiser jeg kun to måltider om dagen - lunsj og middag. Har tenkt til å snike inn et ekstra måltid etter hvert.

...MEN én ting er sikkert, etter at jeg gikk over til lavkarbo, har jeg fått et mye mere avslappet forhold til mat og kcal. Jeg kan spise mere mat, og middagene blir kjempegodt og mere spennende enn det var tidligere (hvor alt av kjøtt, fett og helprodukter var forbudt)!

Sist redigert av Angeliqa : 03-02-12 kl 13:37.
Angeliqa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat