|
Sv: Spørsmål angående spiseforstyrrelser
Uten en diagnostert SF - men heller en "matforstyrrelse" - vil jeg si at istedet for å spise bevisstløst, har stabilt blodsukker og mindre sug, sammen med en del "avvenninger" av matvarer jeg tydeligvis blir trigget av (høykarbo) gjort at det for MEG har vært litt lettere og ikke ha så mye fokus på mat på en stresset måte. Jeg har også blitt ekstremt mye bedre kjent med kroppen min og dens reaksjoner på "feil" mat, slik at det er lettere og holde seg til ALT det man KAN spise på lavkarbo istedet for det man IKKE kan spise 
Det ER tøft de første ukene, for meg tok det TRE måneder med mye lesing i matvaretabellen og bak på matvarer i butikken, lesing i bøker om lavkarbo og oppskrifter før kostholdet "falt meg naturlig". For min del oppdaget jeg en annen ting også, som jeg skulle ønske hadde kommet noen år før, nemlig at med lavkarbokosthold og kunnskap om hvordan lavkarbo fungerer i kroppen kom fokuset fra slanking i bakgrunnen mens fokuset på HELSE kom øverst på lista. Med lavkarbo spiste jeg meg også symptomfra fra autoimmun sykdom, og jeg er nå i mye større grad opptatt av å få i meg mat som gir kroppen den næringen den trenger (mineraler, vitaminer, nok protein og fett) for å fungere optimalt heller enn å gå ned i vekt. Sikkert derfor jeg har klart og spise lavkarbo i 2.5 år uten særlig vektnedgang, uten å "gi opp" også
Mens jeg pre-lavkarbo var generelt uvel, slapp og dårlig i magen, merker jeg at når jeg spiser rent lavkarbo er jeg helt motsatt. Mens jeg tidligere "tålte" høykarbomat, ser jeg nå at jeg blir raskt ganske dårlig, både i magen og ellers med kvalme og uvelhet kort tid etter inntak av "feil" mat. Jfr denne jula hvor det ble litt sjokolade og litt mer brød enn vanlig - og det tok noen uker før jeg var "ren" igjen 
|