|
Sv: Steira nektet start fordi hun er for tynn!
Nå vet ikke jeg hvilken BMI som er valgt som nedre grense for langrenn. Men med tanke på at dette i utgangspunktet er folk med mye muskler så kan jeg tenke meg at man er syklig tynn før man har så lav BMI at man ikke får konkurrere. (Ta med at bildet som illustrerer artikkelen sannsynligvis er et arkivbilde...)
Videre er det at det finnes en grense et sikkerhetsnett mot det å slanke seg for mye. Det å være tynn er prestasjonsfremmende (om man klarer å beholde mesteparten av muskelmassen) i de aller fleste idretter. Se f.eks RS eller alle langdistanse løpsøvelser. Derfor tror jeg det er BRA at det finnes aboslutte grenser. OK - kanskje et fåtall utøvere faller utenfor fordi de naturlig er ekstremt spinkle ... men det er bedre at disse får konkurransenekt enn at vi fremmer mer spiseforstyrrelser innenfor konkurranseidretten. Synes jeg.
Spesielt siden toppidrett nå starter fra pre konfirmasjonsalder...