|
Sv: Februartrening 2012
1.Februar:
Progressiv intervalløkt i dag. 15 min oppvarming-15min løping i sone i3, deretter 20 stk 1min intervaller i sone i4. Toucher såvidt innom sone i5 mot slutten. Tror hele økten var på rundt en time eller så der. Avsluttet som vanlig med sideplanke og korsryggsøvelser og bevegelighetstrening. Sliten, så pushet ikke hardt på styrke nei...
Hva er en progressiv intervalløkt spør du?
Økten løpes progressivt, dvs at for hvert 1 minutts drag av de 20 jeg gjennomfører så økes hastigheten med 0,1km/t pr minutt. Starter på 15 km/t og for min del så endte jeg i dag opp på 16,2 km/t.
Hvorfor ikke på 16,9 km/t spør du? Det er jo 20 st 1 minuttsdrag og hvis hvert drag skal økes med 0,1km/t så skulle du vel ende opp på ca 16,9km/t da?
Jo av den enkle grunn at når jeg passerte 16,2 km/t så havnet jeg litt for høyt i rød sone, derfor forble de 5-6 siste dragene på 16,2 km/t. Noen ganger er jeg på 16,5 km/t andre ganger kun 16 km/t. Dette varierer noe med dagsformen osv. No stress egentlig. Poenget er å ha jevn fartsøkning. Slike økter er meget gode å ha på mølle fordi du har full kontroll med farten din. Ute så er det lett å ta i for mye eller for lite.
Hva med kompensering for uteløping vs tredemølle?
Jeg bruker stigningsprosent på 2% på mølla for å få simulert/kompensert for manglende luftmotstand ift det å løpe ute. En god regel er at ved all løping på mølle så bør den stilles inn på 1% stigning fra 0-10km/t, løper du over 10 km/t så bør den stilles på 1,5% stigning og er du over 15 km/t så bør den opp på 2%.
Jaja, just my tip. Har lært det av en erfaren løper i et annet forum.
Nedenfor er treningsfilen fra treningsdagboken min. Det er Polar sitt Program:

|