|
Sv: Noen med peiling på allergier her?
For meg forverrer fuktighetskremer utbrudd. Derimot hjelper det å ta fiskolje og Udo's innvortes. Jeg blir mer og mer overbevist om at eksem for meg bare er et symptom på at noe skjer på innsiden - og må behandles fra innsiden.
God søvn og olje i kosten og omega3-tilskudd hjelper meg mer enn noe annet.
Jeg er også "diagnostisert" med støv-, dun og gressalergi. Mannen med katteallergi. Ingen av oss er særlig plaget lenger - og vi har to katter (som ikke får være på soverommet, ellers er det ok). Jeg sliter litt med nyslått gress, men det er jo lett å unngå. Og så har jeg kontaktallergi mot reker - så etter å ha renset reker må jeg vaske meg (eller bruke en barrierekrem = kreodex) på forhånd.
Autoimmunitet er antakelig stikkord i mange av disse tilfellene, ja. Spesielt når det er stressrelatert (og da det vide begrepet av stress - ikke bare "følelsen" av stress).
Og nei, de blodprøvene er langt fra 100% pålitelig. I verste fall kan du reagere på noen hunder, men ikke alle..... Mannen tåler f.eks langhåret katt mye bedre enn korthåret og rolig katt har han ingen utslag av, men stresset katt får ham til å snørre uansett pelslengde....