Vis enkelt innlegg
Gammel 01-02-12, 01:06   #9
Alynna
Seniormedlem

Alynna sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
Alynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt liktAlynna er veldig godt likt

Sv: Noen med peiling på allergier her?

Jeg får større utbrudd av atopisk eksem med jevne mellomrom (sjeldnere nå i voksen alder). Jeg fikk det nå i høst, men jeg har spist ketogent og fikk bedre hud generelt etter at jeg la om kostholdet for omtrent 2 år siden.

Er rimelig symptomfri imellom utbruddene, som har dukket opp hvert fjerde eller femte år, og de trigges av stress og dårlig døgnrytme, og temperaturforandringer, og jeg kjenner selv på meg at det kommer "innenifra" fordi jeg er nummen og rar i underhuden og det "sitrer" og prikker i kroppen. Dette gjelder også f.eks håndflatene selv om jeg ikke har tørr hud og får eksem der. Det kjennes som "bobler" under hudoverflaten og har ikke noe med tørr hud å gjøre.

Jeg ble "lært opp" i barndommen til å tro at dette kom av ting jeg spiste eller var i kontakt med (barnelege), men jeg har innsett mer og mer at dette ikke stemmer. Det kan jo være greit å vite for andre som sliter med eksem og lurer på hva som kan være årsaken.

Jeg tror ikke at allergi oppleves likt for alle, eller at det er vanlig å ha det slik som meg. Men derfor er det også fint å vite at det legen din kommer frem til ved hjelp av en enkel blodprøve eller risp, ikke nødvendigvis gir full oversikt over problemene.

Jeg tror at mitt problem er autoimmunforsvaret blir ekstra sensitivt om jeg ikke har det så bra ellers. Jeg har en far med MS som også er en autoimmunforsvarssykdom. Iblant får jeg anafylaktisk sjokkanfall uten at det trigges av matinntak, men jeg får det oftere i perioder der jeg sliter med det overnevnte, kjenner meg veldig godt igjen mtp det som smgj skriver om "glasset som flommer over".

Min barnelege må ha vært veldig på villspor, han fant ut at jeg var allergisk mot støv, f.eks, og ba meg kutte ut dundyner, men jeg har aldri vært så eksemfri som etter at jeg kjøpte meg dundyne. Han lurte også på om jeg kunne være ekstremt allergisk mot hester siden jeg fikk disse anfallene i helgene, og bodde i nærheten av en galoppbane som hadde hesteløprett før helgen. Min erfaring senere i livet, er at mine allergiproblemer handler lite om eksponering for dyr, pollen, støv, mat, metaller osv. Jeg har blitt anbefalt å bruke div. fuktighetskremer osv uten at dette forandrer på noe.

Alynna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt. Svar med sitat