Vis enkelt innlegg
Gammel 30-01-12, 23:41   #4
lahluhla
Juniormedlem

Medlem siden: Jan 2012
lahluhla er på en erverdig vei

Sv: Spiseforstyrrelser og lavkarbo ...

Kjære deg

Jeg blir så forbannet av å lese dette. Jeg vet ikke hvor du har fått tilbud om behandling, men antar innholdet i behandlingen er ganske likt rundt om i landet. Har selv ganske nylig vært i behandling pga anoreksi: somatisk, poliklinisk og deretter døgnbehandling pga manglende effekt av pol., og alle steder gjaldt det samme: tradisjonell norsk husmannskost. Ble så dårlig av maten at jeg til slutt måte leve på kun nutridrikker. Dette til tross for at jeg sa meg villig til å spise mer en kcal-kravet så lenge jeg fikk mat jeg tåler! Men neida, det var tydeligvis bedre å drikke 10-12 ND i døgnet eller legge inn sonde, enn å spise sunn, næringsrik mat. Jeg ble nektet utredning for intoleranser/allergier før jeg kom opp i normalvekt, og alle (rasjonelle) innvendinger mot næringsutvalget ble avvist som et uttrykk for spiseforstyrrelsen. Tilsvarende skjedde da jeg prøvde å forklare at nettopp intoleranser/det at jeg hele livet har blitt mer eller mindre syk av mat, er en av selve årsakene til at jeg utviklet SF, og at det derfor var helt avgjørende at det ble tatt hensyn til dette i behandlingen. Men også dette var selvsagt bare SFs stemme (ev jeg som ikke ville samarbeide). Jeg ønsker ikke skremme deg på noen måte - det er tross alt flott at du har fått tilbud om behandling (ventetiden her er jo en sak for seg..), men min erfaring med den såkalte behandlingen er at den utelukkende er egnet til å øke vekten. Utover det er min erfaring at man blir redusert til kun sykdom som ikke evner å ha selvstendige, rasjonelle erfaringer av egen kropp og helse, og for øvrig et behandlingsapparat som er mer opptatt av å følge en på forhånd vedtatt "resept", fullstendig blottet for gehør for de mennesker resepten er ment for: Virker ikke "medisinen", er det pasienten det er noe galt med, ikke medisinen..

Beklager utblåsningen. Jeg synes bare det er så trist at behandling av SF er så rigid, så menneskefiendtlig, så fullstendig blottet for selvkritikk og så avstengt for utvikling og nytekning. Mangelen på kompetanse er så hjelpeløst slående, personalet tilsvarende arrogante. Det er ikke lavkarbo/høykarbo som er det springende punkt, men løgnen "individuelt tilpasset behandling" og en benektelse av at mat faktisk kan ha en direkte påvirkning på fysisk og mental helse (ikke bare i spiseforstyrret forstand), underforstått også som årsaksforhold. I mitt tilfelle gjorde behandlingen meg bare enda mer utrygg på mat. Joda, vekten gikk opp, men alle tidligere helseplager - som var en av grunnene til at jeg "valgte bort" mat i utgangspunktet - kom tilbake med full styrke. Back to start, altså.

Jeg håper du finner din vei UT - enten det er via det tradisjonelle behandlingsapparatet eller på andre måter. Igjen - det er ikke meningen å skremme deg fra å prøve behandlingen - for en del er den jo faktisk til god hjelp. Dessverre vet jeg at mine erfaringer ikke på noen måte er enestående. Om du er heldig møter du kanskje et mer åpent behandlingsapparat enn hva jeg gjorde. Eller kanskje fungerer denne type behandling for deg. Det vet du bare selv. Det er kanskje verdt et forsøk?

Igjen - om noen har behov for å moderere innlegget mitt forstår jeg det. Deler bare min erfaring (ikke bare for erfaringens del, men fordi, dersom du velger å prøve behandling, skal våge å stole på deg selv, på hva som er riktig for deg. Personer med SF er også rasjonelle mennesker, og ALT er ikke et uttrykk for SF, uansett hva legen måtte mene). Mitt råd: lytt til deg selv, på hva som kjennes riktig, på hva som kan gjøre deg frisk. Det er tross alt det viktigste!

Luhla

lahluhla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Søkende Svar med sitat