Vis enkelt innlegg
Gammel 29-01-12, 16:24   #350
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Januartrening 2012

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Skulle til å si dette kan også skyldes at du ikke er i veldig bra form...dvs kondisen for dårlig. Når jeg trente ungdom som var dårlig trente så var dette symptomer på rett og slett for dårlig form ift den aktiviteten vi da bedrev.

Svimmelhet, dotter i ørene, kvalme, litt sånn "stjerner" i øya og selvsagt en følelse av spreng i brystkassen.

På den annen side kan det være blodtrykksproblemer kanskje? Har du sjekket blodtrykket? Er det for lavt høyt så bør jo trening være i samråd med legens anbefaling i begynnelsen.

Det kan også være tegn på en begynnende infeksjon/sykdom i kroppen som enda ikke har slått ut.

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Jeg har hatt liknende i "seriøst dårlig form"-perioder. For meg har det hjulpet med seriøs sakte opptrening. Altså at jeg roet ned hver gang jeg trigget følelsen, men fortsatte på samme måte neste økt... For min del er det beslektet med stress-astma... Iallfall kjennes det sånn, men jeg tror egentlig at for min del hadde det mye med (veldig) dårlig form å gjøre...

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Enig her, saaaakte opptrening er nok tingen. Men tilsvarende kan også forekomme om man endrer aktivitet. Kroppen har en egen evne til å tilpasse seg. Så har du vært på zumba i 2 år og plutselig endrer til annen aktivitet som krever en annen kondisjon og styrke enn zumba, så kan man få noen av de samme symptomene.

Men, uansett hvor man vrir og vrenger på dette så ender man opp med rett og slett alt for dårlig form ift den aktiviteten man har påbegynt forutsatt man IKKE er syk eller noe da.

Dette er jo veldig individuelt. Har du sykdom, eller på en annen måte noe som ikke er normalt, så er det jo ikke sikkert at løping, sykling er den type aktivitet kroppen din tåler og sier fra på sin måte. Kanskje lett svømming, lett zumba, yoga eller middels harde gåturer er nok.

Tusen takk for svar!

Dette forklarer jo endel. Kondisen min er dritelendig etter 1,5 år med sykdom. Jeg er fremdeles ikke frisk, men myyyye bedre.
Grunnen til at jeg var syk var at jeg av en eller annen grunn hadde dårlig oksygenopptak i blodet. Det førte til at kroppen ble såpass utmattet (konstant melkesyrefølelse) at jeg knapt klarte gå over gulvet på soverommet; jeg holdt altså senga stort sett hele tiden. Selv den minste lille anstrengelse gav meg da det samme presset i hodet og brystkasse som lett trening gjør nå.

Jeg er blitt mye bedre nå etter at jeg begynte med pustehjelp om natta, såpass bra at jeg kjøpte meg tredemølle for å begynne trene. Men 3 kilometer hver dag med ei fart på 6 km/t er kanskje for mye for meg å starte opp med. Jeg har dessuten høyt blodtrykk, men jeg er under behandling av det og økningen av oksygenopptaket vil bedre blodtrykket på sikt.