|
Sv: Atkins-bar eller 70% sjokolade?
Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.
Nå har Norge rimelig strenge regler for varedeklarasjoner på matvarer, så når det står at en slik bar inneholder 2,1g netto karbohydrater så velger jeg å stole på det. Dessuten har jeg diabetes type 1 (altså null egenproduksjon av insulin), og en slik bar påvirker ikke blodsukkeret mitt merkbart.
Maltitol gir for den som måtte lure ca 2,1 kcal per gram mens sukralose (sukker) gir 4. Maltitol kan heller ikke fordøyes av kariesbakterier i munnen, så det bidrar ikke til tannråte. Det har også en GI på omtrent halvparten av sukrose.
Maltitol er ikke optimalt, men det er ikke det eneste Atkins-barene er søtet med så når de oppgir en viss mengde netto karbohydrat og barene ikke påvirker blodsukkeret merkbart så velger jeg å kose meg med en bar en skjelden gang i blandt. =)
Hvordan kroppen bruker Tagatose
I motsetning til vanlig sukker blir Tagatose ufullstendig absorbert i kroppen. Bare 15-20 prosent av Tagatose absorberes i tynntarmen og brukes som energi.
Tagatose har en meget lav GI i forhold til mange andre søtstoffer. De fleste sukkerfrie sjokolader og søtsaker som finnes på markedet i dag er søtet med Maltitol, og sammenlignet med dette er Tagatose i en klasse for seg. Selv om Maltitol gir noe færre kalorier enn sukker, har den en høy påvirkning på blodsukkeret. Tagatose har lavere GI, lavere kaloriinnhold og høyere fordøyelsestoleranse enn Maltitol. Tagatoseproduktene er derfor et veldig godt alternativ til Maltitolprodukter.
http://www.grønnogskjønn.no/nyheter/tagatose