|
Sv: Januartrening 2012
Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.
Hendt mange ganger før, det er en av grunnene til at jeg må vurdere hvor, hva og ikke minst dagsform før jeg trener.
Hvorfor? Tja, vanligvis er det et hint om at jeg må sjekke blodprosent og jernlager. Noe jeg uansett ikke får gjort noe med siden jeg er überallergisk mot jernpreparater.
En av gledene ved å være kroniker dette.
Og en av grunnene til at jevnlig trening kan være en utfordring 
Skjer dette like etter trening? Har du husket å trappe skikkelig ned etter endt treningsøkt?
Om man har en høy intensitet og så slutter rett av med treningen uten å trappe rolig ned, er det større sannsynlighet for å bi svimmel og å besvime enn om man kjører skikkelig ned. Grunnen er enkel, men fort gjort å glemme av. Musklene dine hjelper til med å frakte blodet tilbake til hodet og hjertet etter at det har vært i dine ytre vev. Blodtrykket på vei tilbake er lavere enn på vei ut i vevene, og blodet trenger derfor hjelp på turen tilbake. Om man stopper for raskt opp etter trening, vil blodet miste hjelpen fra musklene med det mulige resultatet at for lite kommer opp mot hjertet og hodet igjen, og man kan besvime.
Jeg har selv kjent dette på kroppen etter trening hvor nedkjøringen har vært for kort. Heldigvis har jeg ikke besvimt, men jeg har vært svimmel i mange minutter. Derfor la jeg inn noen ekstra minutter til nedkjøring, og svimmelheten forsvant.
Håper dette kan være til hjelp 
|