|
Sv: bekhterev og kosthold
Opprinnelig lagt inn av Nille, her.
Dette var da ikke noe kjekk lesing !
Har du tatt en sånn HLA-B27 prøve ? Du kan godt ha bechterev uten at den prøven er positiv, men du får ikke offisiell diagnose før prøven er positiv. Håper du har en vettug lege som vil behandle deg allikevel.
(leste akkurat det Anne skrev, at prøven godt kan være positiv UTEN at du har bechterev - da er det søren ikke greitt å vite hva en skal gjøre !! )
Sønnen til bestevenninden min var konkurranseturner da han fikk sin bechterev diagnose. Han sluttet som turner, men trener hele tiden for å holde kroppen i form. Svømmer og driver med yoga og pilates fordi strekkøvelene er bra for ryggen der han er verst. I tillegg har han tatt ayurvediske kost tilskudd. Guro og Lise her inne vet en del om slike tror jeg. Ellers vet jeg at vitamin C, D og E og nattlysolje har god effekt.
Ellers anbefales det visstnok kosthold uten meieriprodukter som fete oster og fløte, men det spiser du vel ikke uansett ? I tillegg skal man holde seg unna hvete korn (mel), mat med stivelse og sitrus frukter som appelsiner og mandariner. (Sitron er visst OK for den blir basisk i kroppen vår). Nøtter og bær er OK. Har også hørt at flere har opplevd bedring ved Optimal Ernæring (Jan Kwasniewski) kosthold, men dette vet jeg ikke sikkert.
Kunne ønske jeg hadde fasitsvaret for deg Silje. Men når det gjelder kostholdet er vi jo så forskjellige. Du må du nok prøve deg frem og se hva som demper smertene dine og hva som gjør at de blir sterkere !
Tenker på deg 
Jeg har testet positivt på den, har symptomene, min far har ulsorøs kolitt noe som kan arve becheterev videre til neste ledd....men, jeg har ikke fått diagnosen fordi det ikke viser på bilder, så man må værer bærer av det, og bilder for å få diagnose
|