Tråd: Fettprosent
Vis enkelt innlegg
Gammel 15-11-05, 16:48   #48
Snow
Juniormedlem

Snow sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Vestby
Alder: 47
Snow er ny på veien

Sv: Fettprosent

Jeg tørker støvet av denne tråden jeg
Er det noe jeg har tro på, så er det å gå etter selve fettprosenten og ikke vekta. Dette er fordi jeg har trent mye siden jeg var 15 år gammel og derav har mye muskler på skrotten min (derfor veier jeg vesentlig mer enn venner på samme høyde og bredde som meg).

Når det gjelder fettprosenten så burde menn ligge på ett sted mellom 9-21% fett. Kvinner burde ligge ett sted mellom 21-35% fett. Det er ikke dermed sagt at du er slank og flott om du som kvinne ligger på 35%, da det er anbefalt for en kvinne å ligge på en fettprosent under 30%. Menn er anbefalt å ligge på under 18%.

Når det gjelder denne websiden mybodycomp så går disse tallene kun ut i fra din alder, høyde og vekt. Spør du meg så tilsvarer dette BMI-index, som igjen etter min oppfatning har null betydning i det virkelige liv.

Ser dere også snakker om Tanita vekt her, nå vet jeg ikke hva slags type vekt dette er, men går ut i fra at det er en digital vekt med innebygd fettprosentmåler. Dvs. at når man står på vekta sendes det ut elektroniske impulser i kroppen din. Dvs. at når disse elektroniske impulsene treffer fettvevet, så skjer det ingen form for reaskjon. Når de samme impulsene treffer en muskel, vil selve muskelen trekke seg sammen som respons. Ut i fra dette klarer vekta å finne ut hva som er fett i kroppen, kontra muskler.

Fettklype foregår på nogenlunde samme måte, dvs uten elektronikken. En fettklype er oppført i mm (millimeter). Man skal foreta minimum 3 målinger på kroppen. Feks mage, armer, bein. Når målingene er lest av i mm, regnest gjennomsnittet ut av dette. Deretter går man inn i en form for konverteringstabell hvor det er delt inn i kjønn og alder, samt høyde. Ut i fra dette får du omgjort mm til en fettprosent.

Både klype og fettprosentvekt skal være ganske nøyaktige. Enkelte billigvarianter av de elektroniske fettprosentvektene kan være unøyaktige, selv synes jeg fettklypa gir best resultater.

Fettklypa koster kr 99,- og da får du også med konverteringstabellen som man må ha for å få omgjort fettprosenten

Snow er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach/RYP Svar med sitat