|
Sv: Januartrening 2012
20.januar:
Ok, alternativ trening. Kjører på med spinning, eller kjøre og kjøre på fru Blom. Hadde nesten glemt hvor innih...hardt spinning er. Må virkelig ta meg sammen for ikke straks tippe rett opp i anaerob sone.
Så etter fullstendig ro nå i 2 dager uten annet enn Orudis gel, massasje, nedising, lett tøying så er achilles helt symptomfri, smertefri og ja, merker ikke noe.
Spinningtimen da kjørte jeg eget program uavhengig av alle andre. Pyramideintervall:
6x(60s, 45s, 30s, 15s) med 15 sek pause mellom hvert drag. Totalt antall drag blir da 24 stk.
Arbeidssonen er 87-92%, men jeg var vel nærmere 95-96% i noen av de lengste dragene. Uvant med syklingen og dosering merker jeg.
Det positive var at jeg kjente ikke noe til achillesen og jeg kunne avslutte med rolig nedsykling og styrketrening. Vel vitende om at jeg har gjort det jeg nå kan for å bli frisk. I morra blir det kanskje litt svømming og sol....
Hvis noen vil prøve dette programmet så er det slik:
Oppvarming på sykkelen i ca 20-25 minutter til du er god og svett, ca i sone 60-75%. Ta et par raske magadrag helt til slutt i oppvarmingen så du er klar til intervallene.
Selve dragene er enkle, først er det 6 stk drag med varighet av 60sek hvor du skal presse pulsen opp i sone i4 (87-92% av maks). Beina skal gå som trommestikker, dvs en kadens på opp mot 100, gjerne mer. Du må trå lette gir, ikke tunge og du skal sitte på sykkelen, ikke stå. Når du er ferdig med 1 stk 60sek drag så stopper du å trø i 15 sek før du starter direkte på det neste 60sek draget og sånn går det til du er ferdig med 60sek dragene. Deretter er det rett på 45sek dragene, samme pause osv osv.
Etter hvert som det blir lettere, dvs tiden du jobber blir kortere, så må du skru opp motstanden for å nå arbeidssonen. Husk å holde beina i gang som trommestikker, det skal være tempo i syklingen ikke seige,, tunge gir.
Avslutningsvis skal du sykle deg ned i ca 15 minutter hvor pulsen skal ned til mellom 60-70% igjen.
Sånn da er økten ferdig på ca en time all inclusive og du har gjennomført en superkondisbyggende intervalløkt på spinningsykkelen.
Lykke til! 
|