Vis enkelt innlegg
Gammel 20-01-12, 12:16   #3
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 58
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo i media - igjen! Heia Fedon!!

De har vel litt rett begge to. På kreftforeningens side står blant annet dette om tarmkreft: "Flere studier har vist at livsstilen vår kan påvirke utviklingen til tarmkreft. Mye fett og rødt kjøtt i kosten, høyt forbruk av alkohol og tobakk, samt fedme og inaktivitet viser seg å øke risikoen for utvikling av denne sykdommen. Alkohol og tobakk har vist en tendens til økt forekomst av polypper. Ulike studier av forebygging av tarmkreft viser ulike resultater. Likevel kan det se ut som at et høyt fiberinnhold i kosten, frukt og grønnsaker, lite rødt kjøtt, daglig aktivitet på minst en halv time og en ikke overvektig kropp er medvirkende for å unngå kreft i tarmen." Det er vel vanlig med mye rødt kjøtt og fett på mange av lavkarboretningene? Så hvis man spiser mye fiber via grønnsakene, belgfrukter og nøtter, er det jo greit. Jeg synes man bør være litt våken for at noen av lavkarboretningene nødvendigvis ikke er den beste for alle. At det kan være risiko. Og det er bra at det opplyses om viktigheten av å få i seg nok fiber pga dette. (beklager manglende mellomrom og sitat-tegn, det virekr ikke her hos meg akkurat nå)

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat