|
Sv: Januartrening 2012
Opprinnelig lagt inn av hypah, her.
19.jan:
Jepp, da er det faktum, jeg har ikke fått achilles tendonitt, men kjente noe var på vei. Så etter prat med lege, helsesøster, treningsveileder, fysioterapeut og utallige timer på nett er konklusjonen klar.
1. Nedising og Orudisgel nå forebyggende i et par dager.
2. Starte med forsiktige tøyningsbevegelser og eksentrisk styrketrening i trappa
3. Vedlikeholde kondisjon med alternatv trening til løpetrening.
4. 1-2 uker med dette, så kan man begynne med forsiktig løpetrening igjen inntil smertepunktet.
5. Faen, faen, faen!!! Men det er fremdeles 230 dager igjen til Oslo Maraton, så plenty av tid til å komme i sub 3t15min form til da.
Status så langt:
Har ikke smerter i foten nå ved vanlig bruk (godt tegn), ikke smerter når jeg rister på foten (enda bedre tegn), ikke smerter når jeg tøyer. Dette er etter 2 dager med korrekt behandling.
Skal i dag prøve meg på en ellipsemaskin for deretter trene mage, rygg og sideflesk. Men får jeg ikke smerter eller antydning til noe på ellipsemaskina så blir jeg å bruke den fremover.
Hva tror dere om den planen? Noen andre med erfaring fra begynnende achilles tendonitt, eller tilsvarende?
Siden jeg svømmer like bra som et maskinspett, så er svømming utelukket. Men antakelig vil det være god trening da å plaske i vannet for å unngå å drukne, pulsen vil nå ihvertfall gå opp.
Jeg har ikke gode råd å komme med, men kan du ikke senke ambisjonsnivået litt?
Min eneste ambisjon med skiturene, er å rekke bilen før det blir mørkt. 

|