Egentlig hadde jeg ikke tenkt å svare deg i det hele tatt, - som sagt diskuterer jeg ikke med noen som ikke har satt seg inn i fakta i saken først. MEN så har jeg fått så mange PM’er med henvendelser fra andre medlemmer i forumet som BER meg om å svare deg, så da får jeg gjøre det allikevel.<O </O
<O </O Først og fremst, det er ingen som går til angrep på deg som person, men på mangelen av saklighet i innleggene dine. Du slenger ut påstander uten å ha undersøkt fakta først, uten å ha lest bøkene. Utfra erfaring fra kroppsbyggermiljø og din mors erfaringer fra Lindberg. Selve utgangspunktet ditt blir helt feil. Og dessverre er du både ensidig informert i tillegg til å være feilinformert. At du har valgt å gå veien med moderat karbo er bra, - men for å uttale seg om andre dietter/spisemåter virker bør du iallefall ha såpass respekt for de som allerede lever på disse og har det som en livsstil at du baserer deg på fakta. Syns ikke det er for mye å forlange jeg...
<O </O Trening og lavkarbo:<O </O
For vanlige mennesker som trener 2-3 ganger pr. uke er det ikke noe problem å gå på lavkarbo kost ala Lindberg og Atkins. Jeg kjenner flere personlige trenere og instruktører som går på Atkins. Du tror kanskje at Atkins er 20 gram karbo pr døgn resten av livet ?? Vel, hadde du lest boka hadde du visst at etter 14 dager går de fleste over i noe som ”vedvarende”. Dette betyr at de gradvis øker karboinntaket med 5 gram pr uke, til de har nådd et punkt hvor vekten begynner å stabilisere seg, dvs. Vekttapet stagnerer eller stanser helt opp. På dette punktet går man over i vedlikeholdsfasen. For noen kan dette bety at man inntar så mye som 100-150 karbohydrater pr dag. Og det er faktisk ganske mye. Mesteparten av disse karbohydratene består av kjøtt, fugl, fisk, egg og masse grønnsaker og frukt, men også grove kornprodukter, en og annen pastamiddag, ris etc. Det man har oppnådd gjennom hele prosessen er å venne kroppen fra å være avhengig av raske karbohydrater som sukker, raffinert hvitt mel og stivelse.
<O </O
Jeg har selv gått på lavkarbokost siden jeg oppdaget Atkins i 1980. På grunn av en ryggskade og andre sykdomshistorier (IKKE kostholdsrelaterte sådanne) har jeg dessverre glidd ut og spist for mye karbomat. Sykehus serverer ikke lavkarbokost enda ! Har vært tilbake på Atkins en god stund nå, og har startet fra BASIC for å rense kroppen. Mitt hovedmål er å føle meg vel med meg selv og ikke nødvendigvis ta av så mye. Jeg har en stoffskiftesykdom og kan ikke vente store raske bevegelser der. Mine blodprøver er nå 100% perfekte - alle andre tester er også pefekte. Både fastlegen min OG spesialisten på sykehuset bemerker hvor sunn & frisk jeg er – og det er kostholdet som har gjort meg frisk. Jeg er på vei inn I vedlikeholdsfasen igjen og er i kjempeform (pr dato på 30-35 karber til dagen). Når det er sagt:<O </O <O </O
Atkins induksjon er nok ikke den rette tiden for å trene til NM i kroppsbygging, det har ingen påstått. Faktisk er ikke Atkins Induksjon noe godt grunnlag for å trene kroppsbygging i det hele tatt. Men for oss vanlige folk , er vanlig trening som lett vekttrening eller aerobics etc. ikke noe problem. Jeg er en av dem og jeg kjenner mange,mange andre personlig. På vedvarende og på vedlikehold er det fullt mulig å trene mer intensivt. FOR OSS VANLIGE FOLK. For kroppsbyggere vil en ideell diett være å følge en lavkarbo diett som BFL (Body for Life), CKD (The Ketogenic Diet av Lyle McDonald og Elzi Volk ) vet ikke om disse er kjent i Norge. Uansett kroppsbyggermiljøet og anbefalt kroppsbygger/fitness kosthold kan ikke sammenlignes med kosthold for den vanlig ”mannen eller kvinnen I gata”. Dette må du skille klart imellom når du uttaler deg på en side som dette. Dette er ikke noen fitness-side !<O </O
Ellers når det gjelder trening, Lindberg har startet samarbeid med SATS kjeden, - igjen er dette et sted som også passer for ”vanlige” mennesker. Du kan lese mer om det her:<O </O
http://www.drlindbergs.com/page/index.php?structid=11&joinid=2205<O </O <O </O
Så var det det med at lavkarbo ikke virker i lengden. Hvor i all verden har du det fra ? Jeg kjenner personlig mange mennesker som har levd lavkarbo siden før Atkins første bok i 1972, og det fungerer utmerket. Faktisk er de jeg kjenner som går på lavkarbokost (det begynner å bli en del siden 1980 da jeg gikk på kurs for første gang) og kan melde at de som går på lavkarbokost er i bedre form, er mindre syke og ser langt yngre ut for sin alder enn de som går på lavt fett/høykarbokost ! Du får tro hva du vil, men det er faktisk sant. Jeg har albumet fullt av bilder fra lavkarbotreff med uforskammet friske og opplagte lavkarbere !! Du lærer fra det miljøet du ferdes i. Det er klart at meningene er forskjellige – selv ekspertene krangler av og til så busta fyker. Det som er viktig er at du og alle andre finner ut hva som passer for deg/dere. Og å gjøre det uten å latterliggjøre andre metoder uten å sette seg inn i hva og hvordan. Jeg er medlem av et av verdens eldste og største lavkarbo forum på nettet – det har nærmere 55000 medlemmer over hele verden. Her kommer lavkarbere fra hele verden sammen og diskuterer og hjelper hverandre. Det finnes mange forskjellige lavkarbo dietter, og det som er så flott med det forumet er at vi respekterer andres mening og rett til å være uenige PÅ ET SAKLIG GRUNNLAG. Det er få eller ingen som uttaler seg bombastisk om ting de ikke har satt seg inni, - det tør de rett og slett ikke ! De får straks beskjed: Vi diskuterer gjerne, men LES BOKA FØRST. Du finner alt fra fitness spesialister på CKD og BFL til tenåringer og bestemødre på Atkins, Protein Power, Schwartzbein, Eskimo, LWB, Diet Cure, Fat Flush, Neanderthin, South Beach, Stoneage, CAD (Carbohydrate Addict Diet), The Zone, Isulin resistance, The GO-Diet. Alle har funnet det kostholdet som passer best for dem. Mange av medlemmene har nådd sine mål og er i vedlikeholdsfasen…har vært der i flere år. Det er det vi vil oppnå i dette forumet også.
<O </O Det er altså en masse dietter og kostholdsteorier der ute. Ikke alle passer for alle mennesker. Det er derfor det finnes så mange. Om kroppsbygger måten å gjøre ting på er grei for deg er det helt OK, jeg rakker ikke ned på den. Jeg kjenner mange kroppsbyggere og respekterer deres måte. Hva som virker best for trening og deffing av muskler regner jeg med at de vet best. Det er de som er spesialistene der. Det er bare ikke min måte. Det funker ikke for alle. Slik bør du lære deg å tenke også. Lær deg å respektere andre menneskers måte å gjør ting på. Om det ikke er det du har lært er det ikke sikkert at det er galt eller farlig ! Les & lær !! Atkins kom med sin første bok I 1972 og tilhengerskaren har økt vannvittig gjennom årene. Her i landet er det Lindberg som er mest kjent og Atkins ser ut til å komme etter hvert, men er stadig omdiskutert. Lavkarbo dietter har det vært siden 1862 da Dr. Harvey Banting utgav et hefte ”Letter of Corpulence”. Han var den første legen som publiserte en diettplan etter å ha funnet at lavkarbo var bra for hans pasienter. (Hjerte og diabetes pasienter). Siden har det vært flere mer eller mindre kjente metoder, helt til Atkins gav ut den første utgaven av boka si i 1972. Kroppsbygger/fitness miljøet kan nok ikke ta æren for lavkarbo dietter. Det har heller ikke Atkins gjort. Og…Atkins er heller ikke en diett I slik forstand. Det er også en kostholdsendring. Atkins for Life heter en av bøkene – og der er det det er for noen av oss: Atkins for livet. Og det funker ! Du kan lese litt om hva Atkins er her: http://atkins.com/Archive/2001/11/29-367514.html<O
http://atkins.com/why/debunking-the-myths.html<O </O
<O </O På samme side finner du masse annen info også. <O </O
<O </O Så skiver du om moren din og fruktose mengdene hun inntok på Lindberg. Dessverre har nok ikke hun lest boka godt nok heller. Lindberg har aldri noe sted skrevet at det er greitt å innta ubegrensede mengder med fruktose. Fruktose er ca. 30-50% søtere enn vanlig sukker. Dermed kan man oppnå den samme søtningseffekten ved å bruke ca. 30-50% mindre mengde. Det tilsvarer en 30-50% kaloribesparelse i forhold til vanlig sukker. Fruktose virker søtest, når man spiser den direkte eller i tørre matvarer. I vannløsning er fruktose ca. 30% søtere enn sukker. Hvis moren din inntok 50 gram fruktose kan hun I realiteten ha fått I seg mengder tilsvarende 100 gram sukker til dagen. Det er mange mennesker som ikke tenker over hvor mye sukker maten inneholder naturlig heller. Du kan lese mer om fruktose og hva det er, hvordan det virker her: http://www.drlindbergs.com/page/inde...-1&parentid=15 <O </O <O </O
Og da tror jeg ikke det er mer å diskutere. Vi får heller være enige om å være uenige. Du må godt stille spørsmål, men vær så snill å ikke komme med påstaner du ikke har dekning for.<O </O
Sist redigert av Nille : 08-08-04 kl 17:28.
|