|
Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?
Opprinnelig lagt inn av jojomesteren, her.
Litt dumt formulert, kanskje. Men det jeg lurer på er om vi som har en BMI rundt 30 eller under, som altså er overvektige, ikke fete, ikke skal tro at lavkarbo kan brukes som slankekur. (Andre helsegevinster, ja, men her diskuterer jeg vektnedgang). Det er litt i tråd med det Torkil skriver i sin bok, dette er en kur for de med fedme, gjerne BMI 35 og over. For dem fungerer kuren ofte selv om de ikke har lavt kaloriinntak.
Hvis vi andre vil ned i vekt må vi tenke lavkalori, med eller uten lavkarbo. Og trening, da.
Jeg er ikke helt sikker på det. Da jeg første gang gikk på South Beach (for 5 år siden) så gikk jeg ned de ca 5 kg jeg skulle på "normert" tid. Da fulgte jeg boka slavisk, men etterhvert gikk jeg lei av bare de samme oppskriftene. Også ble det sommer og div annet og vekta kom trillende tilbake.
Men jeg kan jo tenke meg at jo mer man skal ned jo fortere går det, iallfall i begynnelsen.
Når det gjelder det med stoppere så ser jeg at jeg skal være forsiktig med nøtter. Å spise det som snacks daglig er ikke lurt hvis jeg skal ned i vekt. Jeg har opplevd flere ganger at vekta bare stopper når jeg bruker det som mellommåltid. Så da gjør jeg ikke det, da.
Jeg har også opplevd å måtte øke fettmengden for at det skal løsne, uten at det betyr at jeg kan spise ubegrensede mengder av det. Er usikker på % fordelingen, men blir det for mye karbo og for lite fett, så funker det dårlig.
Er litt usikker på om jeg er på rett fordeling akkurat nå - får se hvordan det ligger an når veiedagen min kommer - dvs. torsdag. Har litt samme forhold til det som deg, Tarato - særlig for det med å "Komme seg" igjen etter helga.... Har ikke tenkt på det med motivasjon for å holde seg på matta i helga - så takk for tips! Har greid å holde meg unna vekta siden mandagens nedtur, vet at å veie seg (eller meg, da!) ikke er lurt. Apropos det - så målte jeg magen i går? og da hadde jeg faktisk gått inn ca 2 cm og det er jo noe!
Tilbake til temaet - så tror jeg og at det har vært/er for stort fokus på hvor mye man lett kan gå ned på lavkarbo. Det blir en slags vidunderkur - og når det ikke funker umiddelbart, ja da blir man skuffet.
Jaja - spiste middag i ensom majestet (og den var lite å skryte av, sånn sett) både mannen og ungdommen er ute på vift. Ingen av de spiser egentlig lavkarbo - selv om mannen og er på vei mot en lettere tilværelse. Samtidig er det stort sett jeg som står for matlaginga her i huset - så da blir det jo sånn som jeg vil..... Men koker gjerne ris/pasta/poteter til diverse, skal jo ikke tvinge noen til å spise som meg. Ungdommen er uansett tynn- så han er det egentlig greit å putte litt ekstra i.
Skal snart putte meg under dyna - hvis man blir tynn av å sove så er det ikke rart jeg sliter - to netter på rad med nokså semmer søvnkvalitet + altfor få timer. Men - i dag har jeg fått litt luft og trent - så DA må jeg vel sove godt?!? Er og litt mindre stressa enn i går- ble ferdig med alle kaosprosjektene idag, så i morgen er det en roligere dag på jobben. Definitivt nok å gjøre - men ikke så mye mas!
|