Vis enkelt innlegg
Gammel 15-01-12, 15:00   #57
suverene severina
Medlem

suverene severina sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 58
suverene severina er på en erverdig vei

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av jojomesteren, her.

DET kaller jeg kontroll!
Og selv om jeg har veldig sans for levereglene dine - burde det ikke vært en som heter noe sånt som: "jeg skal ikke la mine livsstilsregler føre til at jeg ikke kan ha normal og hyggelig sosial omgang med andre - det er en viktig del av et godt liv! Men det er viktig å være bevisst på hvorfor reglene brytes akkurat da, og hvor lenge det skal vare." Da er det jo ingen sprekk, men et bevisst valg - og da har vi fortsatt kontroll!

Leser og nikker - denne måtte jeg bare sitere (selv om det har kommet mye fornuftig fra dere andre og!).

For det er sånn jeg prøver å tenke - jeg skal jo tross alt leve lenge i landet på det kostholdet jeg har valgt, men uten at det skal være en tvangstrøye!

Men det er superviktig å være bevisst på hva man putter i seg og hvorfor. Jeg blir litt oppgitt over alle som snakker om å "kose seg" = mat. I absolutt alle situasjoner. Når man så teller opp, ja så har man "kost" seg 3-4-5 dager på en uke. Og da er det jo ikke så rart om det ikke funker helt med vektnedgang.... (sier ikke at dere i denne tråden driver sånn, altså, det har bare slått meg i andre sammenhenger. Og jeg tror at når man sprekker bevisst må man og vite hvor ofte det kan gjøres.

Tarato: jeg likte lista di! Også veldig likt det jeg tenker.

Og så tror jeg vi er mange som må lære oss til å spise mindre. Tankene til Nerthus om å måle opp porsjon på forhånd tror jeg veldig på. Forsøker å gjøre det sjøl - i tillegg til å s p i s e s a k t e. Mye lettere å kjenne at jeg faktisk er mett og bare har lyst på mer, hvis jeg gjør det. Jeg tror også at når jeg er borte så MÅ jeg spise MYE, dvs. minst 2 gode porsjoner av alt - ellers tror ikke vertskapet at jeg liker maten. Men sånn kan jeg jo ikke tenke. Nå jobber jeg med å tenke (igjen): ta litt av alt - men LITT. s p i s e s a k t e. Kjenne etter at jeg er mett - selv om maten er god (og jada, jeg ER glad i mat) så blir den ikke bedre av at jeg blir stappmett!

Jepp - det var en liten motivasjonstale til meg selv - som skal på familiemiddag etterpå. Men har trent - en time step og 30 min styrke, så jeg vet at jeg kan spise "mer". Men igjen - trening skal være en hjelp, det nytter ikke hvis jeg spiser opp alle kaloriene jeg har trent bort!

ha en fortsatt flott søndag alle dere flinkiser!

Kjære dagbok
suverene severina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mest i retning Hexeberg/LCHF Svar med sitat