|
Sv: For Lavt Blodsukker, Diabetes 2
Som sykepleier hadde jeg nok litt mer kunnskap enn vanlig da jeg selv fikk diabetes, men jammen meg var det mye å lære seg likevel. Feks at føling hos type2- diabetikere svært ofte oppfører seg helt annerledes enn hos type1.
Eller at man kan bli symptomfri fra dia2, men aldri frisk. At når man får diagnosen, har man som regel allerede nedsatt insulinproduksjon, ikke bare insulinresistens. At nevropati er vel så vanlig senskade som blindhet osv osv.
Den eneste som kan bli ekspert på din diabetes, er deg selv, så det er bare å spørre og grave til du syns du kan nok til å være din egen behandler! For det er bare du som kan kjenne det på din kropp hvordan ting egentlig virker!
Du bør forresten skrive på lappen din og spørre om hvorfor du ikke får Victoza dersom du er overvektig. . Victoza kommer i sprøyteform, men er ikke insulin. Det gjør virkningen av insulinet i kroppen mye bedre og hjelper på overvekt!
Går du til spesialist, eller er det fastlegen din som styrer behandlingen din? Jeg syns det er veldig trygt å ha egen dia- sykepleier og en oppgående diabetes- lege for hånden!
|